Langs kunst en architectuur in Kopenhagen
Fietshoofdstad én het voorbije jaar wereldhoofdstad van architectuur: Kopenhagen is koploper als het gaat om duurzaamheid en innovatieve stadsontwikkeling. Creatieve architectuur en een fietsvriendelijke stad gaan er hand in hand.
- Fietsen
Zeg je Kopenhagen, dan zeg je fietsen. Brede fietspaden kronkelen doorheen de stad, de bijzondere fietsbruggen steek je enkel op twee wielen over en je fiets stallen doe je in een van de duizenden fietsenrekken: dit is echt een fietswalhalla. Geen wonder dat de Kopenhagenaar massaal de auto thuislaat.
Ook wij laten na een gezond ontbijt onze oude camper achter op de rustige camping in Rødovre en stappen met de fiets de trein op. De eerste keer zorgt dat voor de nodige stress, want in België is je fiets meenemen op het openbaar vervoer op z’n minst gezegd een avontuurlijke onderneming. Niet in de Deense hoofdstad: de ingang van de trein komt netjes op gelijke hoogte met het perron en de deuren van de fietscoupé schuiven volledig open. Onze fietsen passen naast de tientallen andere vlot in het daarvoor voorziene rek, er is zelfs een plekje voor onze bakfiets inclusief hond.
Fietswalhalla
De straatjes in de oude binnenstad zijn smal en kronkelig. Geen wonder dat je hier niet met de auto wil rondrijden… De Deens overheid snoepte trouwens nog een stuk van die wegen af om er extra brede fietspaden voor in de plaats te leggen en stemde alle stoplichten op de snelheid van de tweewielers af. Als je sportief genoeg bent tenminste, want de groene golf staat ingesteld op 20 kilometer per uur. Gelukkig word je, als je het zoals wij wat rustiger aandoet, niet opgejaagd of van de baan gereden. Denen zijn duidelijk hoffelijk in het verkeer, ook de automobilisten. De dochter, die niet wild is van fietsen in de stad én de hond, die eerst met bibberende pootjes in de bakfiets wipte, voelen zich al snel in hun nopjes.
Je hebt dan ook geen handleiding nodig om hier rond te rijden. Net als het Deens design bekend staat om zijn focus op eenvoud en functionaliteit, is de fietsinfrastructuur ontworpen: verkeersarme straten, geschilderde fietspaden en groene routes brengen ons waar we heen moeten. Enkele jaren geleden doorkruisten we de Deense hoofdstad al eens te voet, waardoor we al een goede kijk kregen op het historische en toeristische hart van de stad. Nu laten we ons leiden door de verschillende fietsbruggen die de wijken met elkaar verbinden en laten ons verrassen door wat er zo op ons (fiets)pad komt.
Bruggen en eilanden
Langs de 220 meter lange Cykelslangen oftewel fietsslang, de eerste fietsbrug van de stad en enkel toegankelijk voor fietsverkeer, en de Bryggebroen laten we het centrum achter ons en steken over naar Amager.
Op dit eiland ligt het natuurgebied Kalvebod Fælled, een van de grootste groene gebieden in de stad met bos en moerassen, waar je eindeloos kunt ronddwalen. Het weer steekt echter een stokje voor onze plannen, want we worden overvallen door een stortbui met hevige rukwinden. Gelukkig is er TOBIs Café, een van weinige hondvriendelijke koffiebars in de stad, waar we druipnat mogen schuilen. Opgewarmd en opgedroogd en met een portie heerlijk smørrebrød achter de kiezen, besluiten we toch maar de andere richting uit te bollen. Je weet maar nooit wanneer de volgende stortbui eraan komt…
De Lille Langebro, een waar kunstwerk dat bestaat uit 4 brugdelen waarvan er twee kunnen opendraaien om het scheepvaartverkeer door te laten, brengt ons terug richting het centrum. Vroeger was dit een nogal verlaten deel van Kopenhagen met saaie parkeerplaatsen; nu vormen de brug, de pleinen rondom en het Deense Architectuurcentrum samen BLOX een levendig gebied met een iconisch bouwwerk door architectenbureau OMA van Nederlander Rem Koolhaas. Binnenin huist een eclectische mix van kantoren, een museum, sportschool, restaurant en woningen. Dat weerspiegelt perfect de hectiek van de stad.
Buiten sluiten de strakke glazen blokken aan bij een reeks andere controversiële gebouwen langs de haven, van de naastgelegen Zwarte Diamant, de nieuwe uitbreiding van de Koninklijke bib, tot in de verte de opera, ontworpen door de nationale architectuurheld Henning Larsen. De mastodonten vormen een groot contrast met het klassieke Ny Carlsberg Glyptotek, het kunst- en beeldhouwmuseum waar we langs 3500 jaar kunst en geschiedenis dwalen. Van Griekenland, over Egypte naar Rome en Frankrijk. Het meeste indruk maakt de schitterende wintertuin vol palmbomen. Het is er groen, vredig en ook nog eens droog en warm. Ik zou er urenlang kunnen zitten mijmeren.
Mood for food
Tieners hebben echter altijd honger en er is niets waar je ze een groter plezier mee doet dan met een bezoek aan een food market. Eens te meer steken we het water over en we fietsen langs de mooiste en bijzonderste brug van de stad: de cirkelbrug of Cirkelbroen. Designer Olafur Eliasson liet zich voor zijn ontwerp inspireren door een zeilboot. De brug bestaat dan ook uit vijf cirkelvormige platforms, voorzien van een eigen mast. Eén van de platforms opent met een sierlijke zwaai, zodat de voorbijgaande boten kunnen passeren. We lassen een pauze in en staren over het water; het voelt net alsof je op het dek van een schip aan de kade staat. Maar: HONGER! Dus trappen we naar het uiterste puntje van het kunstmatige eiland naar de wijk Refshaleøen. Het is een trendy/trashy wijk en voelt een beetje als het wilde westen. Hier geen hotels of architecturale gebouwen, maar wel oude pakhuizen met galerijen, graffiti en schattige barretjes aan het water, zoals het overvolle La Banchina. Ondanks de regen komen er heerlijke geuren uit de vele kraampjes. Wij worden gelokt door de hartige pannenkoeken, al zien de typisch Scandinavische hotdogs er ook om te watertanden uit.
Heerlijk gegeten. Daarna vaart de waterbus ons in een oogwenk terug naar de overkant, waar een horde toeristen aanschuift om op de foto te gaan met de kleine (zeg maar petieterige) zeemeermin. Dan peddelen we verder naar het gebied Nordhavn. Kopenhagen groeit gestaag en net als Nederlandse steden breidt de stad zichzelf regelmatig uit door haar kustlijn op te schuiven. Nordhavn is zo’n ambitieus stadsuitbreidingsproject waar aan landwinning wordt gedaan. In het nieuwe stadsdeel wordt duurzame mobiliteit gestimuleerd en is er ook veel aandacht voor duurzame energie. Het eerste gebouw dat in het oog springt, zijn de 52 meter hoge Portland Towers, voormalige industriesilo’s die werden gebruikt voor de opslag van cement. Langs de buitenzijde van de silo’s werden eco-gecertificeerde kantoren vastgemaakt, een ultramodern ontwerp met een panoramisch uitzicht over de stad. De binnenkant is jammer genoeg niet toegankelijk voor het publiek, maar we ontdekken al snel andere optie om het prachtige uitzicht over de haven te bewonderen. Aangezien er in de nieuwe wijk niet veel ruimte is voor recreatie op straatniveau, vonden de inventieve Denen de perfecte oplossing. Met Konditaget Lüders oftewel PARK’N'PLAY ontwierp JAJA Architects een parkeergarage (uiteraard voor auto’s én fietsen) met op het dak een speeltuin/sportruimte die voor iedereen toegankelijk is. In plaats van de structuur van het gebouw te verbergen, wordt die geaccentueerd door plantenbakken met extra groen en een gigantische fries met historische verhalen uit de haven. De trappen maken deel uit van je work-out, je kan proberen het snelheidsrecord te verbreken om het 24 meter hoge dak te bereiken door onderaan de timer te starten en die op het dak te stoppen. Een uitdaging die de zoon graag (een keer of tien!) aangaat. De leuningen van de trappen lopen als een rode draad door op het dak en leiden je naar schommels, cross-fit apparatuur en klimrekken. Op het marsachtige daklandschap slingeren atleten aan optrekstangen en leven kinderen zich uit op trampolines. Wij hebben enkel oog voor het weidse uitzicht over de skyline van stad en de verbazingwekkende haven.
Koninklijk Klampenborg
Een nieuwe dag, een nieuwe wijk. We laten het verkeerslawaai en de drukte van de stad achter ons en reizen noordwaarts, richting Klampenborg. Daar ligt de belangrijkste toegangspoort tot het uitgestrekte hertenpark Jægersborg Dyrehave, een van de meest populaire groene gebieden van de stad én UNESCO werelderfgoed. Het park is met zijn 11 km2 behoorlijk uitgestrekt en wanneer we door de lange lanen omzoomd met eiken- en beukenbomen crossen, is onze kroost bijzonder blij met onze tweewielers. Enkel Max, onze labradoodle, zit er in de bakfiets wat beteuterd bij. Zeker wanneer ze een kudde herten spot, waar ze maar wat graag eens achteraan wil rennen… Gelukkig begint ze niet blaffen en kauwen de herten gezapig verder, zonder aandacht aan ons te besteden. Dat zal vast anders geweest zijn ten tijde van Christian V. Hij richtte het gebied immers in voor de parforce-jacht, de jacht met honden. In het midden van het terrein op een heuvel ligt het jachtslot of de loge van de koning, met daarrond in stervorm de paden die door het park leiden. Een mooie plek om confidentiële gesprekken te voeren, maar ook om een groot deel van het gebied te kunnen overzien. Een nieuwe jachttrofee? Die was zo snel gespot.
Net buiten het park fietsen we een totaal andere wereld in. Eentje met een vleugje nostalgie, glamour en dolce far niente. Voor ons ligt het Bellevue strand, dat met zijn witte badhokjes en retro uitkijkposten voor strandredders een bijzondere charme uitstraalt. Rondom vind je niks dan witgepleisterde, modernistische gebouwen uit de swingende jaren dertig, waardoor de wijk de bijnaam De Witte Stad kreeg. Wat velen niet weten, is dat het strand en het hele gebied errond ontworpen werd door de beroemde Deense architect-ontwerper Arne Jacobsen. Ja, dat is die van de tijdloze vlinderstoel en The Egg Chair.
Maar zijn nalatenschap gaat veel verder. Begin jaren dertig won hij de wedstrijd voor het ontwerp van het Bellevue Seaside Resort in Klampenborg, de wijk waar hij geboren werd. Hier verwezenlijkte Jacobsen zijn persoonlijke versie van het internationaal functionalisme, door de chaotische strandfaciliteiten te vervangen door praktische eenvoud. Net als in zijn latere ontwerpen bepaalde hij de details tot in het extreme, zo ontwierp hij zelfs kaartjes en werknemersuniformen op maat. Naast functioneel is het allemaal gewoon ook heel erg mooi. Net achter het strand wandelen we met onze gids Sofie langs het Bellevue Theater, dat het mondaine karakter van de wijk nog verder benadrukt.
Ook dit zomertheater tekende Jacobsen van vloer tot dak en daarbij zorgde hij ervoor dat de maritieme sfeer van de omgeving in het gebouw werd doorgetrokken. Je voelt de zee in de golfbeweging van de theaterstoelen en de gevel en de blauw-beige strepen verbinden de ruimte met de torens op het strand. De grens tussen binnen en buiten vervaagt nog meer doordat het dak volledig kan openschuiven. Zo zweven de geuren van strand en bos het auditorium binnen en genieten bezoekers van een voorstelling onder de zomerse sterrenhemel. Revolutionair voor die tijd!
Ook bij het appartementencomplex Bellavista streefde Jacobsen ernaar de natuur dichter naar de bewoners te brengen. Door de grote raampartijen en verspringende balkons kregen alle woonunits toegang tot zon en frisse zeelucht. Ondanks het grijze weer heeft het wit gepleisterde huizencomplex een bijna mediterrane uitstraling. Heel anders dan dit witte functionalisme zijn de in gele baksteen opgetrokken rijtjeshuizen Søholm, uit de late jaren 40, waar Arne Jacobsen zelf de laatste jaren van zijn leven woonde. Naast het strand, maakt het tankstation bij de haven Skovshoved het meeste indruk op me. Ja hoor, een tankstation! De groei van de automobielproductie en het verkeer in de jaren dertig zorgde ervoor dat er nood was aan nieuwe faciliteiten zoals meer tankstations. Aangezien mensen massaal de stad uit trokken naar Bellevue en het strandpark, was de kenmerkende paddenstoelvorm het eerste wat bezoekers tegenkwamen langs de kustweg. Ook wij kunnen het niet laten om voor ons vertrek uit de stad hier even te tanken én een ijsje te smullen.
Verrassende parel
Nu we toch ten noorden van het centrum zijn, besluiten we snel even binnen te wippen bij Ordrupgaard, oorspronkelijk een statig, neoclassicistisch landhuis uit 1918, omringd door Engelse en Franse tuinen. Toen begin jaren 2000 de expositieruimte werd verdubbeld, won de Irakese architecte Zaha Hadid de ontwerpwedstrijd en werd het gebouw uitgebreid met een markante aanbouw in glas en zwart lavabeton.
Binnenin trekken de enorme glaspartijen het landschap naar binnen, van buitenaf weerkaatsen ze de lucht en de bomen. De overgang tussen oud en nieuw vormt een bijzonder contrast dat wonderbaarlijk genoeg werkt. Hoewel we ons laten leiden hebben door de ronkende naam, verrast het museum ons nog op veel meer manieren.
Zowel de tentoonstelling met Franse impressionistische schilderkunst en Deense kunst als de tijdelijke expositie van Jesper Christiansen zorgen ervoor dat we hier kunnen blijven rondlopen en kijken. Buiten nodigt de inspirerende openluchtkunst niet alleen uit tot nadenken, maar ook tot rennen, klimmen en klauteren waarbij de kroost overtollige energie kwijt kan na het stil zijn en aandachtig kijken. Niemand van ons had verwacht dat deze saai klinkende stop zo’n indruk zou maken. Kopenhagen heeft duidelijk veel meer te bieden dan de kleine zeemeermin.
De strakke stijl van Arne Jacobsen
Arne Jacobsen, koning van het functionalisme, wordt wereldwijd bewonderd en erkend om zijn uitgebreide, tijdloze oeuvre. Natuurlijk valt er in zijn geboortestad Kopenhagen heel wat te bezichtigen. Deze drie mag je niet missen!
- SAS Royal Hotel
Ben je fan van de iconische klassiekers, dan is dit een klepper van formaat. Het minimalistische designhotel was de eerste wolkenkrabber van Kopenhagen en gold in de sixties als hotel en luchthaventerminal voor luchtvaartmaatschappij SAS. Ook het interieur werd minutieus ontworpen. Kamer 606 is de enige kamer in de oorspronkelijke staat, maar in de lobby vind je nog een overvloed aan ontwerpen van Jacobsen.
- Bellevue Beach
Een van de populairste stranden in de buurt van Kopenhagen: 700 meter zandstrand met aanpalend grasvelden en bomen, en met natuurlijk de iconische, blauw-wit gestreepte torens als blikvangers. Vermijd zonnige weekends, door de drukte is de charme ver te zoeken.
- Skovshoved tankstation
In dit futuristische, wit betegelde benzinestation kun je nog steeds je tank vullen én een ijsje of hamburger smullen van Olivers Garage. Hoewel het design als standaardmodel moest gelden voor opdrachtgever Texaco, bleef het helaas bij deze uitvoering.