11 tips om te reizen met een elektrische auto
Is een elektrische wagen effectief de duurzame, milieuvriendelijke oplossing waar elke reiziger van droomt? Aart De Zitter deed de test, ging vier dagen cruisen door Zweden en kwam thuis met geeft 11 handige ervaringstips. E-roadtrippen: hoe doe je dat?
- Uitstappen en vakanties
- Kamperen
Voor je vertrekt
1. Selecteer overnachtingsplaatsen met snelle laadpalen. Afhankelijk van het land waar je reist, is dat een makkelijkere of moeilijkere opdracht. Een laadpunt met een oridinair stopcontact zal niet voldoende zijn om een volledig lege batterij tot 80 % op te laden gedurende de nacht.
2. Hou in je planning rekening met de omgeving. In de bergen heb je veel meer energie nodig en moet je vaker opladen.
3. Installeer voldoende apps zoals Plugsurfer en inCharge. Jammer genoeg heb je er verschillende nodig, dus heb je ze best op voorhand op je smartphone staan. Het is handig als je die apps aan je betaalkaart kan linken.
4. Overlaad je auto niet. Zeker als je een caravan meetrekt, zal je verrast zijn hoe snel je batterijniveau daalt.
5. Laad nooit 100 %, dat is niet goed voor de levensduur van de batterij. Laad tot 90 of zelfs 80 %, voor je vertrekt en onderweg.
Onderweg
6. Sla geen enkele mogelijkheid om bij te laden over. Zo geef je jezelf gemoedsrust (want je wil niet stilvallen met een lege batterij). En het is voor je batterij beter om verschillende keren gedeeltelijk op te laden.
7. Wees niet bang dat je geen laadpunten vindt: het aantal stijgt ontzettend snel, en allerlei apps helpen je vlot de juiste laadlocatie te vinden.
8. Slow down! Elektrisch rijden vergt een andere mindset: rush niet van A naar B, maar stop geregeld en geniet van een uurtje laden om te wandelen, te rusten, iets te bekijken, een koffie te drinken. Beschouw de laadmomenten als rustpunten, niet als tijdverlies.
9. Vertrouw de inschattingen die je ingebouwde GPS maakt qua actieradius: die kloppen.
10. Rem voldoende! De betere e-auto’s zijn uitgerust met een regeneratief remsysteem waarbij de vrijgekomen energie tijdens het remmen terug naar de batterij gebracht wordt.
11. Wees zuinig met verwarming, zetelverwarming, koeling: die systemen vergen erg veel van je batterij.
De trip
Aart De Zitter reed 4 dagen elektrisch rond door Midden-Zweden: licht heuvelachtig terrein, goede wegen, lichte bochten, niet te veel snelweg, goed weer maar niet te warm… Ideale omstandigheden om te e-roadtrippen. De route van 1.200 km lag grofweg tussen Göteborg, Torsby, Falun en Örebro, centraal Zweden.
Aart had enkele apps gedownload om laadpunten te vinden: Plugsurfing, Chargefinder en inCharge. Ook de ingebouwde Google-assistent hielp flink mee en dacht proactief. Aart reed trajecten van zo’n 300 km per dag, in theorie volstaat het dan om ’s nachts te laden. Hij boekte hotels met snelle laadpalen, die ’s nachts voortreffelijk werk leveren.
Voor deze roadtrip reed Aart De Zitter in een Polestar 2 met Long range Dual Motor en een extra ‘Performance Package’. In cijfers uitgelegd: 476 PK, 350 kW, 0-100 km/u in 4,4 seconden, WLTP-actieradius 482 km.