Roadtrip langs de F45
Ze verbinden steden en stations, en winnen elk jaar aan kilometers op Vlaamse bodem: fietssnelwegen. Het zijn veilige routes om je snel te verplaatsen, maar ook voor trage fietsers valt er plezier te beleven. Een toeristisch tochtje van Kortrijk naar Gent over de F45.
- Fietsen
We gaan op korte fietskampeertrip en we nemen mee… geen routekaart, want ons plan is om een fietssnelweg te volgen. Fietssnelwegen zijn bedoeld om zorgeloos je weg te kunnen vinden naar je bestemming - dat zeggen wij niet, dat zegt de website www.fietssnelwegen.be - dus het enige wat ons te doen staat, is het achterna fietsen van de herkenbare blauwe driehoekjes met een witte ‘F’ erin. Simpel! Of dat denken we toch. We staan vertrekkensklaar aan de uitgang van het station van Kortrijk waar we wel een fietspad zien, maar nergens een blauwe driehoek die ons in de juiste richting wijst. We gaan de F45 verkennen: een 58 kilometer lange fietssnelweg die ons van Kortrijk naar Gent gaat brengen. Van West-Vlaanderen naar Oost-Vlaanderen dus, langs spoorlijnen en over jaagpaden, want de route loopt voor een groot stuk langs de Schelde. De blauwe driehoek is aan de start niet te bespeuren, maar we weten gelukkig wél dat we een vrij rechtlijnig fietspad richting Zwevegem moeten nemen. Dat vinden we, en we worden meteen verrast. Het pad ligt bijna volledig verscholen tussen de bomen, waar het zonlicht prachtig door valt. In de verte is het drukke verkeer van de ochtendspits rond Kortrijk hoorbaar, maar filter dat even weg en je rijdt door een stille, groene tunnel.
Snel, niet saai
In tegenstelling tot de bekende fietsknooppunten leiden fietsostrades je niet zozeer langs schilderachtige weggetjes of de meest pittoreske dorpjes. Ze zijn niet aangelegd voor de vrolijke fietstoerist die met plezier rond elke kerktoren rijdt, wél voor functioneel fietsverkeer. Ze volgen vaak de kortste routes, naast een treinspoor of kanaal, om je zonder omwegen - en dus zo snel mogelijk - van A naar B te brengen. Op basis van deze beschrijving zou je een fietssnelweg al snel als ‘saai’ bestempelen, maar dat gaat niet op voor de F45. We fietsen inderdaad vooral rechtdoor, maar voelen ons al snel op vakantie in eigen land, zoevend langs weilanden en grasvelden. We spotten zelfs al een eerste, mooie picknickplek onderweg - met zicht op stalen windmolens en bedrijfsgebouwen, maar dat stoort niet. Het eerste deel van de F45 staat bekend als het Guldensporenpad, een veilige fietsverbinding tussen Marke, een deelgemeente van Kortrijk, en Avelgem. Dat pad is lang geen nieuwkomer - het bestaat al meer dan tien jaar - en geldt als een schoolvoorbeeld van een ‘functionele fietssnelweg’. De route loopt grotendeels los van gemotoriseerd verkeer, de ondergrond is meestal asfalt en er zijn relatief weinig kruispunten. Een fietsostrade zoals het hoort, dus.
Erfgoed in Zwevegem
Enkel de blauwe bewegwijzering - de driehoek blijkt een fietszadel te zijn, leren we later - ontbreekt nog, maar de weg wijst zichzelf grotendeels uit. Vanop ons eigen fietszadel krijgen we boven op de groene omgeving ook een blik op het industrieel erfgoed van de Leiestreek. De voormalige droogloodsen op de site van de Kortrijkse pannenbakkerij ‘Tuileries du Littoral’ bijvoorbeeld, waar tot de jaren zestig geperste natte dakpannen te drogen werden gelegd. In Zwevegem slaan we even van onze snelweg af voor een tussenstop bij Transfo. Wat vroeger een elektriciteitscentrale was, is vandaag een bruisende plek waar kunst, cultuur en ontspanning samenkomen. Er is een duiktank, escaperoom en hoogtouwenparcours, een prachtige oude machinezaal en pompenzaal waar feesten en evenementen plaatsvinden, een brouwerij met proefcafé en zelfs een hele woonwijk. Een sterk staaltje herbestemmingsarchitectuur en absoluut een tussenstop waard.
Altijd een beetje reizen
We trappen verder en komen al snel in een postkaartje terecht van hoge bomenrijen, maïsvelden en een eenzame boerderij. Het station van Kortrijk lijkt plots heel ver weg, en wij lijken op weg naar we-weten-niet-waar. Fietsen met een tent op je bagagedrager is altijd een beetje reizen, zelfs over een functionele fietsweg. Van de velden gaat het naar het water: een kleine kilometer lang fietsen we langs het kanaal Bossuit-Kortrijk, een belangrijke verbinding voor de binnenvaart tussen de Leie en de Schelde. De route leidt ons langs een oude arm van het kanaal, waar we op het einde het water oversteken over de Sint-Pietersbrug, een wondermooi gerestaureerd ophaalbruggetje. Een beschermd monument, want een zeldzaam exemplaar: er zijn nog maar weinig 19de-eeuwse ijzeren hefbruggen meer over. Vanuit dit idyllisch plekje gaat het even flink bergop. We raken ook even de weg kwijt, maar verdwalen in stijl: het uitzicht vanop de Olieberg in Moen - want daar zijn we dus blijkbaar - mag er wezen. Terwijl tegenliggers zich op hun koersfiets naar beneden laten glijden, klimmen wij verder tot we weer back on track zijn. Het Guldensporenpad tussen Zwevegem en Avelgem is weer een plaatje, met bermen vol bloemen en een uitgestrekt zicht. In de verte doemt de Kluisberg op, een kuitenbijter die van hieruit vooral een zachte, groene glooiing lijkt.
Groene meander
Na een lunchpauze in de schaduw van de kerk van Avelgem, en na een blik op Google Maps, beslissen we om een klein stukje af te wijken van de F45. We zijn nieuwsgierig naar de Avelgemse Scheldemeersen, een natuurgebied rond afgesneden meanders van de Schelde. Het is in deze Scheldemeersen dat Stijn Streuvels zijn De teleurgang van de Waterhoek liet afspelen. Tussen de uitgestrekte graslanden, hooilanden en stilstaande waters kan je vandaag in alle rust wandelen. We parkeren onze fiets, glippen door een toegangspoortje en kijken verwonderd naar een muisstil, prachtig stukje ‘oude’ Schelde vol eendenkroos. Wie waterplanten en watervogels wil spotten - in de winter maak je kans op de grote zilverreiger - moet hier zijn. We stappen weer op de fiets en volgen de groene meander, die ons kronkelend naar de IJzerwegbrug en meteen ook terug naar de F45 brengt. Deze fietsers- en voetgangersbrug over de Schelde, waar vroeger de spoorlijn Kortrijk-Ronse liep, slaat letterlijk een brug tussen Vlaanderen en Wallonië: de taalgrens loopt hier vlakbij. Het Guldensporenpad loopt hier ten einde, maar hoera, daar verschijnen eindelijk de blauwe driehoekjes - sorry, zadels - van de F45 op de grond en langs de weg. Vanaf nu wordt het écht fietsen zonder nadenken.
Graag traag
Tussen Avelgem en Oudenaarde loopt de F45 als een vlakke fietsweg door de Vlaamse Ardennen. We genieten van heuvelruggen en vergezichten zonder ons een knalrood hoofd te trappen. Handig, én mooi! Wie wil, kan altijd de Koppenberg even op fietsen: de fietsostrade loopt letterlijk enkele meters langs het startpunt van de westelijke beklimming. Wij houden het bij een selfie op de beroemde kasseistraat en een zoveelste stop aan een onweerstaanbaar schattig kapelletje. We zijn al ontelbare keren voorbijgestoken door getrainde wielertoeristen, pendelaars op speed pedelecs en toeristen op elektrische fietsen, maar wij hebben geen haast - en geen elektrische fiets. Dat hoeft ook niet. Fietssnelwegen zijn er voor alle fietsers, ook trage types zoals wij. We naderen Oudenaarde, en zien van ver de toren van de Sint-Walburgakerk uitrijzen boven de stad. Een zoveelste Instagramwaardig zicht dat we vandaag voorgeschoteld krijgen. Het is gezellig druk op de Grote Markt van Oudenaarde, maar wij zetten verder koers naar het landelijke Wortegem-Petegem, een viertal kilometer verder. Daar kamperen we vannacht in de achtertuin van Annelies en haar man. Die tuin - gevonden via Campspace - is een heerlijke minicamping met boomgaard, vuurschaal én buitendouche met warm water. De perfecte locatie om de zon te zien zakken achter de bomen.
Naar de overkant
De Sint-Walburgakerk blijft ons ook de volgende dag verbazen. Op de terugweg naar Oudenaarde verschijnt de 88 meter hoge toren als een prachtige pion boven de velden. In de wielerstad rijden we de F45 weer op, die ons de komende kilometers meeneemt langs de Schelde. Een wandelaar die ons aanspreekt, geeft ons de tip om ter hoogte van de Keizer Karelstraat de fietsbrug te nemen naar de overkant, en het eerste stuk van onze route daar verder te zetten. ‘Veel mooier en rustiger’, zegt hij. Hij heeft gelijk: waar de F45 een stuk langs de drukke Eindrieskaai en Scheldekant loopt, fietsen wij over een kalm jaagpad. Zo zitten we ook meteen aan de juiste kant om even door Ename te fietsen, een klein dorp met een rijke geschiedenis die je in het Provinciaal Archeologisch Museum kan ontdekken. In Nederename steken we het water opnieuw over, om weer verder te fietsen op de - intussen verkeersvrije - F45. Die doet ons al snel de groene oevers weer verlaten, om ons door stille straten naar de spoorlijn tussen Ronse en Gent te loodsen die we vanaf nu grotendeels zullen volgen.
Over grind naar Gent
Via Zingem en Asper - nog zo’n klein dorpje om door te fietsen - rijden we richting De Pinte. Decor van deze etappe zijn maïsvelden, een mengelmoes van huizen en kleine treinstations met lege perrons. Een fietsostrade zoals je hem zou verwachten - kilometers rechtdoor langs de sporen - maar naast ‘efficiënt’ blijft het toch vooral een fijne weg. Vanaf De Pinte loopt de F45 samen met de F7, een andere en duidelijk veelgebruikte fietssnelweg tussen Kortrijk en Gent. In Sint-Denijs-Westrem gaan we van asfaltweg naar grindpad, voor weer een mooi stukje fietsostrade omringd door bomen, weilanden en verschillende rustplaatsen mét panorama die uitnodigen om te gaan zitten (wat we dan ook doen). Gent binnenrijden doen we over de Parkbosbruggen, twee nieuwe, fotogenieke fiets- en wandelbruggen die je veilig over de E40 en R4 voeren. Binnen de binnenring lijken de blauwe driehoekjes plots verdwenen, maar onze eindbestemming is bereikt. In Gent-Sint-Pieters springen we met fiets en bagage de trein op naar huis. We delen de fietswagon met een vader en zijn tienerzoon uit de Kempen, die net als wij een tocht over fietssnelwegen in de benen hebben. Al schakelden zij wel een versnelling hoger: op één dag tijd fietsten ze van Mol naar Oostende, goed voor zo’n 170 kilometer. Een lange dag, dat wel, maar door hun route over fietssnelwegen te laten lopen, konden ze de hele tijd flink doorknallen. Van trage peddelaars tot de toekomstige Wout van Aert: de fietssnelweg - of toch zeker de F45 - kan iedereen bekoren.
Feitjes over de fietssnelweg
Je herkent ze aan het blauwe logo en je ziet ze steeds vaker in ons Vlaamse landschap: fietssnelwegen.
Een fietssnelweg of fietsostrade is een traject dat in de eerste plaats bedoeld is voor vlot woon-werkverkeer met de fiets.
Het is een snelle, veilige route - vaak een mix van autoluwe wegen, fietsstraten, fietspaden en jaagpaden - die pendelaars moet stimuleren om de auto thuis te laten en regelmatiger voor de fiets te kiezen, ook voor langere afstanden. Het is dan ook de bedoeling om zoveel mogelijk fietssnelwegen open te stellen voor ‘snelle fietsen’ zoals speed pedelecs.
Fietssnelwegen zijn een initiatief van de vijf Vlaamse provincies, in samenwerking met de gemeenten en de Vlaamse overheid. Doel is dat alle Vlaamse steden in de toekomst met elkaar verbonden zullen zijn door fietssnelwegen, goed voor een netwerk van 2.700 kilometer en 110 routes. Nog niet alle routes zijn al befietsbaar: momenteel zijn er 61 routes in gebruik.
Een overzicht van alle geplande en al gerealiseerde fietssnelwegen in Vlaanderen vind je op www.fietssnelwegen.be
Kamperen langs de F45
Heel veel campings zijn er niet te vinden langs of vlak bij deze fietssnelweg.
Wat je wél kan doen, is een slaapplek zoeken in iemands tuin via het platform Welcome To My Garden: een netwerk van burgers die gratis hun tuin openstellen voor rondtrekkende fietsers en wandelaars. Ook Campspace biedt opties: hier kan je zoeken naar originele, kleinschalige kampeerplekken met nét dat tikje extra.
www.welcometomygarden.org en www.campspace.com
Zet je eigen tent op óf ga voor een nachtje glamping in een gezellig ingerichte tent of retrocaravan bij Camping Transfo, op de site van de vroegere elektriciteitscentrale van Zwevegem. Open van 1 juni tot en met 19 september.
www.campingtransfo.be
Je moet er wat voor klimmen, maar in Camping Panorama – boven op de Kluisberg – is het rustig kamperen aan de rand van het Kluisbos. Open van 1 maart tot en met 15 november.
www.campingpanorama.be
Zit je er niet mee in om wat af te wijken van de route, kan je altijd naar de bivakzone Wereldboom in Horebeke fietsen, zo’n 8 kilometer van Oudenaarde. Op een half uurtje fietsen van De Pinte kan je je tent opslaan op Camping Groeneveld, een kleinschalige camping aan de Leie. Open van 1 april tot 11 november.
www.bivakzone.be en www.campinggroeneveld.be
In eindbestemming Gent kan je kamperen (of een trekkershut boeken) op de tentenweide van Camping Blaarmeersen. Open van 1 maart tot einde herfstvakantie.
www.blaarmeersen.be
El Dorado
Otegemstraat 148b, Zwevegem
Koffiebar met taart, wijn en huisgebrande koffie in het oude stationsgebouw van Zwevegem. Let op de ‘binnenbandenautomaat’ die buiten aan de muur hangt.
Sint-Pietershof
Kraaibosstraat 6, Moen - www.lavastamondo.be
Café in een eeuwenoude hoeve, vlak bij de Sint-Pietersbrug, waar de tijd bleef stilstaan - en je bij uitbaatster Lucrèce terecht kan voor een frisse pint.
Peloton Café
Markt 43, Oudenaarde - www.crvv.be/brasserie
Elke fietser is welkom in de brasserie van het Centrum Ronde van Vlaanderen voor een stevige maaltijd voor de rit of een verfrissende dorstlesser achteraf.
Café Hubert
Kerkplein 8, De Pinte - viteux.com
Kasteel Viteux in De Pinte werd jaren geleden in al zijn glorie hersteld. In de brasserie in het oude koetshuis kan je zowel een glaasje drinken op het terras als gezellig lunchen of dineren.
Focus Hotel
Hoveniersstraat 50, Kortrijk - www.focushotel.be
Familiehotel met een ‘fietsvriendelijk logie’-label, met zowel kamers als appartementen. Vanaf € 85 voor enkele of dubbele kamer, excl. ontbijt.
Hotel Auberge l’Entrecôte
Pontstraat 64, Kluisbergen - www.hotel-auberge-lentrecote.be
Stijlvol driesterrenhotel met restaurant in een voormalige scheepvaardersherberg, op de oevers van de Schelde. Met gratis fietsenberging. Vanaf € 130 incl. ontbijt (2 pers., min. 2 nachten).
Leopold Hotel
De Ham 14, Oudenaarde - leopoldhoteloudenaarde.com
Hip boetiekhotel in hartje Oudenaarde, met beveiligde ondergrondse fietsenstalling en zelfs een wasplaats voor de fietsen. Vanaf € 129 (2 pers., excl. ontbijt).
Transfo
Transfostraat 3-15, Zwevegem - www.transfozwevegem.be
De voormalige elektriciteitscentrale van Zwevegem wil een ontmoetingsplek zijn voor jong en oud. Op de historische site kan je terecht voor tal van avonturen en evenementen, van een deathride of een kajaktocht tot huiskamergesprekken over de transitie naar een duurzamere wereld.
Avelgemse Scheldemeersen
Meersstraat 45, Avelgem - www.natuurpunt.be/avelgemsescheldemeersen
Bijzonder natuurgebied met bloemrijke graslanden en rietvelden langs afgesneden Scheldebochten. Vanaf het startpunt kan je drie wandelingen volgen van 6 of 7 km.
Centrum Ronde van Vlaanderen
Markt 43, Oudenaarde - www.crvv.be
Bezoekers- en belevingscentrum waar je alles te weten komt over één van de grootste wielerwedstrijden en haar helden.
Archeopark van Ename
Sint-Salvatorstraat, Ename (Oudenaarde) - www.pam-ov.be/ename
Archeologische site waar je restanten van een benedictijnenabdij uit de tiende eeuw kan bezoeken.