smartphonehouder

GETEST. Smartphonehouders voor je fiets

10 minuten leestijd

Superhandig, je smartphone als fiets-gps… Alleen: hoe zorg je dat je je gms niet telkens hoeft uit te halen, als je de knooppunten op je kaart  wil checken? Daar heb je dus systemen voor, houders waarmee je je telefoon op je stuur monteert. Thomas De Boever testte er vijf uit: welke past bij jou? 

praktisch
  • Fietsen

Kilometers heb ik gemaakt. Veel kilometers. De kuiten verzuurd, de kaart in het stuurtasje, overtuigd dat ik de weg wel zou vinden met een paar bordjes en mijn eigen gevoel voor richting. Soms leidde dat naar de juiste plek, soms gewoon het niemandsland in. Dan moest ik vertrouwen op mijn zogenaamde oriëntatiegevoel. Dat liet me dan compleet in de steek, zodat ik als zelfverklaarde wereldfietser urenlang zat te zoeken naar de juiste weg – en bij momenten naar de beschaving zelf. De eerste keer dat ik een gps op mijn fiets had, voelde dat als pure luxe. Maar die eerste toestellen waren duur en lomp in gebruik. Je moest kaarten apart op de computer laden, zo traag dat je intussen nog even een binnenband kon vervangen. Het signaal viel ook graag weg zodra er wat bomen in de buurt stonden. Later namen smartphones dat werk over. In het begin was dat niet veel beter. De batterij was snel leeg en de eerste apps deden maar half wat ze beloofden. Maar dat is ondertussen flink verbeterd. Vandaag hou je het met gemak een hele dag vol met de gps op je telefoon. Apps zoals RouteYou maken aparte gps-toestellen eigenlijk overbodig. Pasar speelt daar handig op in door zijn routes op RouteYou te zetten. Je opent ze gewoon op je gsm en vertrekt … Check pasar.routeyou.com! Geen kaarten meer die uit je jaszak waaien of sopnat worden in de regen. Gewoon kijken en rijden. Maar je telefoon in je hand houden op de fiets is misschien net iets te veel spanning voor één dag. Daarom gingen we op zoek naar houders die je smartphone stevig en handig op het stuur houden. We testten vijf modellen – van eenvoudige oplossingen tot systemen met een eigen case – om te zien welke nu echt werkt voor een dag op de fiets.

Vijf houders op een rij

We hebben vijf houders getest en je kan ze in twee groepen verdelen. Aan de ene kant heb je de simpele oplossingen: de Decathlon Rockrider 900 L, de Topeak Omni RideCase II en de Mirage G20S Alu T6 CNC. Aan de andere kant zijn er de meer uitgebreide systemen zoals Quad Lock en OptiLine, die werken met een specifieke of aangepaste case voor je telefoon.

Keep it simple

decathlon

De drie eenvoudige cases doen gewoon wat ze moeten doen, zonder veel poespas. Ideaal als je je telefoon snel en betaalbaar op het stuur wil zetten, zonder speciale accessoires of ingewikkelde montage. Ze passen op bijna elk toestel en je wisselt makkelijk van telefoon, maar ze zijn vaak wat groter op je stuur en minder stabiel als je over hobbelige wegen rijdt.

Ten eerste is er de Decathlon Rockrider 900 L. De waterdichte, zakachtige houder van Decathlon is eenvoudig, maar doet wat hij moet. Je schuift je telefoon in een volledig afgesloten zakje met een transparant venster en draait hem met een schroefknop vast op je stuur. Monteren gaat verrassend makkelijk: zonder gereedschap klem je hem stevig vast en hij blijft netjes zitten, ook op kasseien. Het touchscreen blijft bruikbaar door het venster, iets minder gevoelig, maar goed genoeg om te navigeren, zelfs in de regen. Mijn iPhone 14 Pro Max paste er net in. De binnenafmetingen liggen rond 15,5 bij 8 cm, dus echt grote modellen zullen het moeilijk hebben, maar voor de meeste standaardtoestellen is er geen probleem. Face ID werkt in zo’n waterdichte zak trouwens niet – het venster is net dof genoeg om je gezicht te negeren. Maar dat is onderweg zelden een ramp: je scherm blijft gewoon bruikbaar met een vinger of veeg, en wie wil er nu z’n eigen hoofd scannen terwijl hij tegen windkracht vijf staat in te trappen? Het grote voordeel is de volledige bescherming tegen weer en wind. Smartphones zijn tegenwoordig wel waterbestendig (zoals een iPhone 14 met IP68-rating tot 6 meter diep en 30 minuten lang), maar urenlang doorregenen op de fiets is iets anders. Ook een Samsung Galaxy S23 of Google Pixel 8 heeft IP68, maar die kunnen net zo goed de geest geven na een lange rit in de gietende regen. Goedkopere of oudere modellen hebben vaak maar IP67 of zelfs niets. De Rockrider 900 L is de enige houder in deze test die je toestel écht volledig afsluit van de regen. Wie vaak door weer en wind rijdt en geen risico wil nemen, zit hiermee gewoon goed. Het ding is wat groter op je stuur, maar dat is een prijs die ik persoonlijk graag betaal om mijn telefoon droog en proper te houden.

Geen gedoe

rr

De tweede is de Mirage G20S Alu T6 CNC, een no-nonsense klemhouder, volledig CNC-gefreesd uit T6-aluminium. Geen plastic, geen elastiek, geen zakjes – gewoon een stuk metaal dat je telefoon vastgrijpt met de finesse van een bankschroef. De breedte van de houder is verstelbaar. Mijn iPhone 14 Pro Max paste er zonder morren in. Je legt je toestel erin en draait het vast met een draaiknop aan de zijkant. Voor de montage op je stuur gebruik je twee inbusvijzen – sleuteltje zit netjes in de doos. Geen gedoe. Aandraaien, klaar. Eens gemonteerd zit het muurvast. Binnenin geen rubber, geen demping, geen verwennerij – enkel metaal. Dat werkt perfect… zolang je telefoon in een stevige case zit. Rij je naakt, dan moet je zelf inschatten of je de guts hebt. Want krassen of schuiven is hier geen theoretisch risico, het is gewoon fysica. Trillingen, schokken, geroffel op betonplaten: het maakt allemaal niets uit. Deze houder doet niet aan drama. De telefoon blijft vast. Het stuur kraakt, je nieren klagen, maar je gps zegt nog altijd rechtdoor. De Mirage is voor wie houdt van aluminium degelijkheid zonder franjes. Esthetisch is het geen winnaar, maar praktisch des te meer. Hij kost een stuk minder dan de grote merken, en levert evenveel gemoedsrust – zolang je metaal vertrouwt meer dan rubber.

Universele oplossing

rr

De laatste eenvoudige versie is de Topeak Omni RideCase II, een universele oplossing voor wie geen zin heeft in speciale cases of plakadapters. Je telefoon blijft hier ‘bloot’ op het stuur, vastgehouden door stevige siliconen banden die rond de hoeken klemmen. Eenvoudig, maar het werkt verrassend goed. Je monteert eerst de meegeleverde QuickClick-houder op je stuur of stuurpen en klikt de houder er vervolgens op. Op- en afklikken gaat snel, handig als je onderweg even wil stoppen voor een foto of om je telefoon op te bergen. Mijn iPhone 14 Pro Max paste vlot, en Topeak geeft aan dat het geschikt is voor telefoons tot ongeveer 6,9 inch. Je kan hem in portrait of landscape draaien, ideaal voor navigatie-apps zoals RouteYou als je meer overzicht wil. Doordat de telefoon onbedekt blijft, zie en bedien je hem direct, maar bescherming tegen regen heb je niet. Bij een plotse bui moet je dus nog altijd een droog plekje zoeken. Qua schokdemping geven de siliconen banden wat mee, maar verwacht geen wonderen op kasseien of gravel. Tijdens de test over een stuk kasseistrook stuiterde mijn telefoon vrolijk mee, maar hij bleef wel gewoon netjes op zijn plek. Grootste pluspunt? Het gemak en de universele pasvorm. Geen gedoe met speciale hoezen of adapters. Uit de doos halen, monteren en vertrekken. Ideaal voor wie zijn telefoon af en toe als gps wil gebruiken zonder ombouw.

Ga voor uitgebreid

rr

Waar de eenvoudige houders je telefoon gewoon vasthouden zoals hij is, gaan deze twee nog een stap verder. Hier verdwijnt je smartphone in een speciale case of klikt hij op een adapter die precies op de houder past. Je moet er wat meer tijd en geld in investeren – een aparte case of adapter is nu eenmaal verplicht – maar je krijgt er een veel stevigere en nettere bevestiging voor terug. Ideaal voor wie vaak en ver fietst en zijn smartphone echt als gps wil gebruiken.

Quad Lock is een van de bekendste namen in deze categorie, en dat voel je aan alles. Het systeem werkt met een stevige twist-lock-bevestiging: in de speciale hoes zit een vergrendelingsmechanisme dat je met een kwartslag vastklikt op de houder. Ik gebruikte de Quad Lock-case voor mijn iPhone 14 Pro Max, maar ze hebben modellen voor zowat elk gangbaar toestel. Is jouw merk een buitenbeentje, dan is er nog altijd een universele plakadapter. De houder die ik testte was de Out-Front Mount: die plaats je voor je stuurpen, zodat je scherm centraal en vrij zichtbaar blijft. Het geheel ziet er strak uit, zit muurvast en komt professioneel over – alsof je zelf net iets sneller rijdt dankzij dat aerodynamisch profiel, ook al ben je gewoon weer te laat vertrokken. Eenmaal vastgeklikt, zit je telefoon rotsvast. Losmaken kan met één hand: knopje indrukken, draaien en klaar. Tijdens een afdaling op hoge snelheid (en met te veel wind in mijn gezicht om nog helder te denken) bleef mijn toestel perfect zitten. Geen gewiebel, geen angstzweet. En dat is wat je wil van zo'n systeem: zekerheid. Voor wie regelmatig op slecht wegdek rijdt, is er ook nog de optionele trillingsdemper. Die absorbeert microtrillingen die je cameramodule op termijn kunnen beschadigen. Zeker bij smartphones met gevoelige beeldstabilisatie is dat geen overbodige luxe. Ook aan regen is gedacht: met de aparte Poncho – een doorschijnend regenjasje dat je over de case trekt – blijft je scherm beschermd bij écht hondenweer. Niet mooi, wel functioneel. Maar eerlijk: als het zó hard giet dat je naar die poncho grijpt, is het misschien tijd om ergens onder een afdak pinten te tellen in plaats van kilometers. Quad Lock is niet de goedkoopste oplossing, en je moet bereid zijn je telefoon in hun hoes te steken. Maar wie vaak navigeert en geen zin heeft in gepruts of verrassingen, krijgt een systeem dat klopt van begin tot eind.

 

Kiezen & combineren

rr

OptiLine volgt hetzelfde principe als Quad Lock, maar laat je iets meer kiezen en combineren. Ook hier werk je met een specifieke case of een zelfklevende adapter, en ook hier klik je je telefoon vast via een combinatie van magneten en een mechanisch vergrendelingssysteem – het DuoLock-systeem. Ik testte de MagCase voor de iPhone 14, met daarin een magneetring en het twist-lock-mechanisme ingebouwd. Voor andere modellen is er een universele plakadapter die je op je eigen hoes bevestigt. Niet ideaal voor wie z’n telefoon graag onaangetast houdt, maar het werkt wel. Qua houders heb je opties: ik probeerde de aluminium Out-Front-houder, maar je kan ook voor een simpeler model gaan met een rubberen strap rond je stuur. Alles werkt met datzelfde DuoLock-systeem. Dankzij de magneten klikt je telefoon als vanzelf op z’n plek. Richting zoeken hoeft niet, gewoon in de buurt brengen en draaien tot het klikt. Ik ben ermee over klinkers en gravelstroken gereden alsof ik achtervolgd werd, maar de houder gaf geen krimp. Net als bij Quad Lock is er een optionele trillingsdemper, om je camerasensor wat te sparen op slechte ondergrond. En ja, ook hier bestaat er een waterdichte case als accessoire. Die trek je over de MagCase als het weer écht lelijk doet. Handig om in huis te hebben, maar als het zo hard giet dat je je telefoon moet inpakken als een relikwie, dan vraag je je sowieso af waarom je nog op je fiets zit. Het systeem voelt degelijk en doordacht aan. Je moet vooraf wel even investeren in het juiste materiaal, en goedkoop is het niet, maar je krijgt er wel iets voor dat rit na rit gewoon z’n werk doet. Geen gewiebel, geen gevloek, geen telefoon die onderweg z’n eigen plan trekt.

Wat wordt het?

Welke houder je kiest, hangt vooral af van wat je ermee wil doen en wat je ervoor over hebt. Wie af en toe eens een route wil volgen of naar het werk fietst, is meestal al geholpen met een eenvoudige houder. De Topeak Omni RideCase II is ideaal dankzij het gebruiksgemak en de universele pasvorm. De aluminium Mirage is spartaanser maar degelijk en betaalbaar. En voor wie vaak in de regen rijdt of een toestel wil beschermen dat niet zo waterdicht is, blijft de Decathlon Rockrider 900 L een veilige keuze. Voor wie veel en ver rijdt, op slechte wegen of gewoon geen compromissen wil, zijn systemen zoals Quad Lock en OptiLine een investering die loont. Ze vragen wat voorbereiding en budget, maar leveren stabiliteit, gebruiksgemak en vertrouwen onderweg. Uiteindelijk komt het neer op een simpele vraag: hoe vaak en hoe intensief wil je je telefoon op de fiets gebruiken? Maak daar je keuze op, zet hem stevig vast en rij gewoon weg – zonder gedoe, zonder zoektochten en zonder zorgen over je toestel.

deel Artikel

Meer inspiratie

Weekend blinden en slechtzienden
reportage
Lees meer
  • Kamperen
  • Wandelen
  • Fietsen
Wandelen als je niet goed ziet: ‘Ik hoor het als iemand glimlacht’
fietsknooppunten
actua
Lees meer
  • Fietsen
Vernieuwing fietsknooppuntennetwerken in Vlaanderen
Word lid voor 39€

Op zoek naar kwalitatieve invulling van je vrije tijd?

Word lid van Pasar en ontdek een wereld vol boeiende activiteiten, inspirerende reizen en gezellige samenkomsten. Met Pasar geniet je van een gevarieerd aanbod aan uitstappen en evenementen, afgestemd op jouw interesses en wensen. Sluit je aan bij onze warme community en beleef onvergetelijke momenten samen met andere enthousiaste leden.

Ga voor de Pasar-pas!

lees meer