‘Gevolgen van overgewicht worden zwaar onderschat’
De lente en het betere weer komen eraan, de kriebels om op weg te gaan met je camper ook. Om camperaars in optimale omstandigheden de baan op te sturen, organiseert Pasar naar goede jaarlijkse gewoonte weer een vakantiecheck-up met een gratis weegactie. Want een correct geladen motorhome is onontbeerlijk voor een zorgeloze en veilige trip. Voor de uitvoering van deze campercheck-up staat de werkgroep Regelgeving en Techniek in. Werkgroepvoorzitter Patrick Luyckx licht de actie toe.
- Kamperen
- Kamperen met de motorhome
- Kamperen met de caravan
Wat zijn de voornaamste verantwoordelijkheden van de werkroep Regelgeving en Techniek?
‘Wij zijn vooral achter de schermen bezig op het vlak van regelgeving en alles wat onder de noemer techniek valt. Onze ploeg vrijwilligers is zeer divers: van mensen die gespecialiseerd zijn in administratieve zaken, zoals verzekeringen, wetgeving, wegcode, boordpapieren en rijbewijzen, tot mensen die technisch onderlegd zijn in bijvoorbeeld elektriciteit, banden, gas, uitrusting, motorvermogen. Met deze kennis proberen wij onze huidige en toekomstige leden een antwoord te geven op de vragen waarmee ze geconfronteerd worden. Onze jaarlijks weegactie valt perfect onder deze noemer.’
Wat houdt die weegactie in?
‘Veel kampeerders zijn zich niet bewust van de mogelijke gevaren ten gevolge van een verkeerde belading of overbelading. Enkele jaren geleden had ik de kans om op de Nürburgring in Duitsland een praktijkdag te mogen meemaken rond dit thema. Die werd georganiseerd door Mercedes en Hymer. Ingenieurs en testpiloten van beide fabrikanten hebben ons een hele dag ondergedompeld in alle mogelijke gevaren die een verkeerde belading of overbelading kunnen teweegbrengen. De praktijktesten die we konden uitvoeren zijn me heel goed bijgebleven! Deze ervaring heeft mij nog meer overtuigd van het belang van onze jaarlijkse weegactie. Nog veel te vaak stellen we vast dat de belading voor veel kampeerders alleen maar theorie is, een van de vele regels waar men moet aan voldoen, om vervolgens te hopen dat ze er onderweg niet op gecontroleerd worden.’
Worden de campers louter gewogen tijdens deze vakantiecheck-up?
‘Nee, het is veel meer dan alleen maar een weegactie. Het concept is in de loop der jaren mee geëvolueerd. We gaan een gesprek aan met de eigenaars en proberen hen aanvullend advies te geven over de staat en de leeftijd van de banden, de gasinstallatie, de verwarming, elektriciteit… De camper krijgt op die manier in feite een grondige totale check-up.’
Waarom is een correct beladen camper zo belangrijk?
‘Ben je betrokken bij een ongeval of word je gecontroleerd en is je camper boven de MTM (Maximaal Toegelaten Massa), dan ben jij als eigenaar en bestuurder verantwoordelijk. Voor de wetgever zijn enkel de cijfers van tel bij een mogelijk verband tussen ongeval en overgewicht. Houd er rekening mee dat de MTM niet zomaar lukraak bepaald wordt door de fabrikant van je camper. De uitvoering van heel wat onderdelen is hier net op berekend en ingesteld. Denk maar aan de vering, het ophangsysteem of de aanbevolen bandenspanning. Het gewicht heeft ook zijn invloed op de remafstand. Tijdens de praktijkdag op de Nürburgring kon ik zelf ondervinden hoe onwaarschijnlijk langer de remafstand werd telkens het gewicht van hetzelfde voertuig aan dezelfde snelheid opgedreven werd. De impact op de wegstabiliteit bij overbelading is enorm. Respecteer daarom de MTM en houd je aan de wetgeving.’
Merk je dat camperaars zich bewuster worden van een correcte belading?
‘Ja, de laatste jaren zijn onze camperaars meer bekommerd om de kwestie overgewicht. Dat is een positieve evolutie, maar ons werk is nog lang niet klaar. Al te vaak wordt overgewicht nog gezien als een van die vele regels waar je aan moet voldoen om niet bekeurd te worden en realiseert men zich niet voldoende dat overgewicht wel degelijk levensgevaarlijk kan zijn en dat je om je eigen bestwil overgewicht moet vermijden. Pasar blijft daarom in de toekomst inzetten op informeren en sensibiliseren omtrent dit onderwerp.’
Hoe kan je als camper vermijden je camper te overladen?
‘Denk bij aankoop van de camper na over het gewicht dat je nodig hebt en weet wat je restlaadvermogen is. Zorg er ook voor dat accessoires, zoals een extra batterij, een luifel, een satellietschotel, de trekhaak, het fietsenrek enzovoort altijd mee op de weegschaal staan! Daarnaast moet je alle passagiers en persoonlijke spullen nog incalculeren: het gewicht van de inzittenden, kleding, proviand, fietsen… Ervaren camperaars weten ook dat je echt niet op reis hoeft te vertrekken met een volle watertank. Zo’n 20 liter is meer dan voldoende om het toilet onderweg door te spoelen, koffie te maken en je handen te wassen. En op de camping vul je je watertank bij.’
Je rijdt zelf met een camper met een zwaarder chassis. Waarom?
‘Ik koos bewust voor een welbepaald merk op een specifiek chassis, omdat ik op 3,5 ton maar zeer weinig nuttig laadvermogen overhield. Als reisbegeleider voor Govaka/Pasar ben ik vaak meerdere weken onderweg ben en heb ik naast mijn standaarduitrusting en persoonlijke zaken ook extra spullen, documenten en documentatie bij me die ook hun gewicht hebben. Door te kiezen voor een zwaardere camper had ik onmiddellijk minstens meer dan 700 kg extra laadvermogen. Omdat ik een rijbewijs alle categorieën heb, maakte dat mijn beslissing ook makkelijker.’
Meer over de gratis vakantiecheckup van Pasar op www.pasar.be/weegactie