Hoe kies je de juiste speedbike?

4 minuten leestijd

Speedpedelec, high speed e-bike of speedbike? Hoe je ze ook wil noemen, de snelle elektrische fiets die 45 km/u kan rijden, is enorm populair. En duur. Dus kies je het best doordacht. Wij trokken onze helm aan en bogen ons over vier blitse speedbikes.

praktisch
  • Fietsen

Hoeveel kilometers zal je ermee rijden? Het is de eerste vraag die je je moet stellen bij de keuze voor een speedbike, is de tip van fietsenspecialist Eric Peeters van Eco-Drive in Leuven. Als je met de speedbike naar het werk pendelt en meer dan 50 kilometer per dag aflegt, kies dan voor een tweewieler met een riemaandrijving en een versnellingsnaaf. ‘Een klassieke fietsketting en versnellingen met tandwielen zijn eigenlijk niet bestand tegen de kracht van een speedbike. Zeker niet met een middenmotor, die extra druk zet op de ketting’, legt Eric uit. De kans is groot dat je door slijtage je ketting en tandwielen na 3.000 kilometer al moet vervangen. En dat zijn extra kosten.
We kiezen twee modellen met een versnellingsnaaf en riemaandrijving uit. De Norta B-5040 heeft het allemaal: een krachtige Bosch-motor, een ingebouwde batterij van 625 Wh, display, hydraulische schijfremmen, een verende voorvork, de mogelijkheid om een extra batterij van 500 Wh aan te sluiten. En hij ziet er nog cool uit ook. Qua uitrusting en prijs is de Scott Silence ERide EVO te vergelijken, maar hij ziet er nog strakker en sportiever uit. De Scott-speedbike is ook bijzonder licht voor een speedbike, slechts 22 kilo.
Gehomologeerd
Dat er op het eerste gezicht weinig verschillen zijn tussen de speedbikes, is geen toeval. De meeste bikes zijn uitgerust met dezelfde motoren, en omdat de fietsen gehomologeerd moeten zijn, is de kwaliteit altijd wel oké. ‘Welk merk je koopt, is dus eigenlijk niet zo belangrijk. Let op de kleine verschillen. Heb je liever een elektronische schakeling of handmatig? Een riemaandrijving of een ketting? Zit de fiets goed? Voel je je er comfortabel op? Dat is belangrijk’, zegt Eric.
Voor wie eerder recreatief fietst, is de elegante Moustache Friday 27 FS Speed een tof model. Heel zacht om te rijden dankzij het volgeveerd frame dat een interne batterij van 625 Wh verbergt. Maar zonder riemaandrijving. De klassieke ketting-met-tandwielen volstaat voor wie niet heel intensief gebruikmaakt van de fiets.
Vlaamse makelij
Het model Ellio Elite springt eruit. De speedbike van Vlaamse makelij heeft kleinere wielen en lijkt wat op een uit de kluiten gewassen plooifiets. Het is de eerste elektrische fiets met een aandrijving op beide wielen en een volautomatische versnellingsbak. Met een druk op de knop stel je je trapritme in. Het lage zwaartepunt en kleine wielen jagen ons soepel en snel door de straten van Leuven. Misschien één aandachtspunt: voor mensen groter dan 1,90 meter mag de zadelpen wel wat langer zijn.
www.eco-drive.be

Belangrijk bij je aankoop

Rijbewijs

Een speedbike is officieel gecatalogeerd als een ‘bromfiets klasse P’. Je bent verplicht je fiets in te schrijven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV) en je fiets krijgt een kleine nummerplaat. Je moet ook een fietshelm met keuringslabel EN1078 dragen, én je moet minstens een rijbewijs voor een bromfiets hebben. Je mag maar moet niet op het fietspad op wegen waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u. Tenzij een verkeersbord dat anders aangeeft. Op wegen waar je sneller mag, moet je in principe op het fietspad.

Oplaadtijd

Wil je een kortere oplaadtijd voor de batterij van je speedbike? Kijk dan naar de stroomsterkte van de oplader. Die is doorgaans 2 ampère, daarmee is je batterij van 625 Wh in vijf tot zes uur wel opgeladen. Een oplader van 6 ampère doet dat drie keer sneller. Heb je tussen twee lange ritten die tijd niet, dan is een afneembare tweede batterij handig. Maar die kost je al snel 1.000 euro extra. Je kan ook fietsen in de spaarzame ecomodus, maar rijden we niet allemaal het liefst in de turbostand?

Middenmotor

Met een middenmotor in de trapas zet je extra kracht op de ketting en dus ook de tandwielen. Een middenmotor combineer je dus het best met een riemaandrijving en versnellingsnaaf als je veel kilometers maalt. Voorwielmotoren zijn minder krachtig en dat voel je als je een helling wil bedwingen. Een achterwielmotor is krachtiger, geeft een natuurlijke rijbeleving, maar is niet te combineren met een naafversnelling.

deel Artikel

Word lid voor 39€

Op zoek naar kwalitatieve invulling van je vrije tijd?

Word lid van Pasar en ontdek een wereld vol boeiende activiteiten, inspirerende reizen en gezellige samenkomsten. Met Pasar geniet je van een gevarieerd aanbod aan uitstappen en evenementen, afgestemd op jouw interesses en wensen. Sluit je aan bij onze warme community en beleef onvergetelijke momenten samen met andere enthousiaste leden.

Ga voor de Pasar-pas!

lees meer