We gaan alsmaar vaker kamperen en dit is slechts het begin
- Kamperen
Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Future Market Insights. De verwachte groei heeft onder meer te maken met een stijging in inkomens, de ontwikkeling van kampeerinfrastructuur en de toenemende populariteit van buitenactiviteiten. Enkele conclusies van het rapport.
Kampeerders zoeken het avontuur...
Kamperen, zo meent het rapport, biedt een flexibiliteit en vrijheid die andere manieren van verblijven niet hebben. Caravans en campers kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden in meer afgelegen gebieden, waar accommodatie schaars is. Zie ook: de stijgende populariteit van toerisme dat zich richt op avontuur en dieren in het wild. “Jongere generaties maken graag avontuurlijke trips”, zo staat er te lezen. “Een caravan of een camper is dan een relatief goedkope en flexibele optie.”
...maar ze willen ook luxe
Trends als glamping en #vanlife veranderen de definitie van kamperen en maken de ervaring aantrekkelijker voor jonge generaties. “Door de verhoogde populariteit van glamping ruilen meer en meer kampeerders slapen een koude, rotsachtige grond in voor een joert en een comfortabel bed.” Het rapport noemt glamping de perfecte balans tussen natuur en comfort. “Dit soort kampeerervaringen laat mensen toe om te ontsnappen in de buitenlucht, zonder effectief buiten op de grond te moeten slapen.”
Overheden investeren in faciliteiten
Luidens Future Market Insights volgen overheden de trends met argusogen. Ze pompen geld in de ontwikkeling en promotie van de infrastructuur, zowel in meer traditionele campings als in glampings. Dat gebeurt overal ter wereld, ook en vooral in ontwikkelingslanden. Thailand, India, Brazilië, China, Filipijnen, de Verenigde Arabische Emiraten: overal is kamperen in opmars.