Stoom je caravan klaar voor het nieuwe kampeerseizoen
Ook met nog maar een klein snuifje lente in de lucht, dromen echte kampeerders alweer van vakantie. Maar het is ook echt een goed idee om op tijd je caravan uit de stalling te halen. Zo heb je genoeg tijd om hem helemaal klaar te stomen voor de voorjaarsvakanties.
- Kamperen met de caravan
- Kamperen
Natuurlijk heb je de caravan aan het eind van vorig seizoen netjes schoon en opgeruimd naar de stalling gebracht. Mogelijk zelfs al een onderhoudsbeurt of reparaties gepland die tijdens de winter zijn uitgevoerd. Dat scheelt veel voorbereiding. Denk je nu pas aan een onderhoudsbeurt of grotere reparatie, maak dan snel een afspraak. In het voorjaar is de maximumcapaciteit in de werkplaatsen snel bereikt.
EERST: de paperassen
- Belasting
Een caravan met een maximaal toegestane massa (MTM) van meer dan 750 kg is onderworpen aan een forfaitaire belasting. Voor de berekening van de jaarlijkse caravanbelasting wordt rekening gehouden met de MTM van de caravan. Heeft je caravan een hoger gewicht dan 750 kg, dan zal je na inschrijving bij de DIV automatisch een uitnodiging ontvangen tot betalen van de wegenbelasting.
- Verzekeren
In België is voor aanhangwagens/caravans met een MTM van 750 kg of minder geen verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid (BA) nodig. De polis van de trekauto dekt dan de BA van de caravan. Caravans met een MTM hoger dan 750 kg daarentegen moeten wel altijd zijn verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid. Dikwijls, maar niet altijd, moet dat bij dezelfde verzekeringsmaatschappij als die van het trekkend voertuig.
- Inschrijving
Aanhangwagens met maximaal toegestane massa (MTM) van meer dan 750 kilo moeten zijn ingeschreven in het voertuigenregister van de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV). Na de inschrijving in dit register ontvangt de houder een certificaat en een nummerplaat. Inschrijven kan online. Bepaalde categorieën van voertuigen moeten na de inschrijving nog naar de keuring.
Checklist: uit de stalling
- Ga je je caravan ophalen uit de stalling, controleer dan even of er tijdens de maanden stalling schade is ontstaan. Maak foto’s en meld schade bij de beheerder.
- Breng de banden op spanning.
- Controleer de banden en ventielen op beschadigingen. Gebruik een zaklantaarn voor het loopvlak en tussen het profiel.
- Kijk ook even naar de frictie-elementen in de stabilisatorkoppeling. Controleer na aankoppelen de verkeersverlichting.
- Start de motor van de trekauto en luister in de caravan of de waterpomp draait; sluit de kranen om de pomp te stoppen.
- Gebruik de remmen meteen enkele malen ter controle, voor echt snelheid te maken. Controleer na enkele kilometers (voorzichtig, de temperatuur kan zeer hoog oplopen) de temperatuur van de remmen/wielen van de caravan.
- Plaats de accu volledig opgeladen terug. Gebruik van een caravanmover aan een (bijna) lege accu kan die accu onherstelbaar beschadigen. Opgeladen houden is bij elk type boordbatterij trouwens gunstig voor de levensduur.
- Caravanstekkers zijn kwetsbaar. Controleer de stekker en de pinnetjes. Zijn die pinnen nog allemaal aanwezig en voor ook even lang? De stekker reinigen kan met water. Smeer bewegende kunststof delen met WD40 of siliconenspray. Om het contact met de auto te verbeteren en de pinnen te beschermen tegen oxidatie contactspray gebruiken op de pinnen.
- Waarschijnlijk heeft de caravan maanden droog opgeslagen gestaan. De bodem is dan opgedroogd. Kijk eens onder de caravan, en met name achter de wielen en langs de randen. Is er sprake van een houten afwerking, dan heeft die bescherming nodig. Vaak is deze waterwerende coating achter wielen of langs de randen weggesleten. Zelf een nieuw laagje aanbrengen kan met Dekalin Dekaphon 9735 zwart. Het weert vocht en is ademend.
- In waterresten in leidingen of tanks bestaat kans op aanwas van schadelijke micro-organismen. Daar willen we vanaf voor de vakantie begint. Zo krijgen bacteriën en kalkafzetting in voorjaar en zomer minder kans. Om alle problemen tegelijk aan te pakken - kalkaanslag, biofilm en bacteriën - zijn alleen chemische watertank- en leidingreinigers geschikt. Vaak moeten die 24 uur inwerken. Een waterfilter zorgt altijd voor veilig drinkwater. Zo’n filter houdt ook bacteriën tegen. Zorg tijdig voor een nieuwe vervangende filter. Een ander hulpmiddel is Hadex, een desinfecterend middel op chloorbasis dat bacteriën doodt. Voeg een voorgeschreven hoeveelheid toe aan het water in de tank en je kan het een half uur later veilig drinken.
- Bewegende delen onder de vloer: steeds meer caravans zijn uitgerust met automatisch werkende nivellering, hydraulisch of elektrisch werkende hoeksteunen, caravanmovers en elektrisch bediende cassetteluifels. Bewegende delen van die accessoires moeten schoon zijn en soepel draaien. De elektrische verbindingen in goede staat zonder oxidatie. Op kustcampings zijn vaak extra maatregelen nodig tegen roestvorming. Bescherm bewegende en draaiende delen daar met vet uit een spuitbus. Schuivende delen van hydraulische steunen met WD40 of een smeermiddel met siliconen. Kijk in de gebruiksaanwijzing voor de exacte onderhoudstips.
- Een aanhangwagenkoppeling beweegt voortdurend rond de stalen trekhaakkogel. Koppelingen van caravans zijn daarom uitgerust met een slijtage-indicator. Die geeft aan of de koppeling nog voldoende klemt om de kogel. Er zijn diverse aanduidingen in omloop; in de gebruiksaanwijzing van de koppeling staat meer informatie. Stabilisatorkoppelingen zijn bovendien voorzien van twee of meer frictie-elementen. Deze moeten vetvrij zijn en mogen niet versleten zijn.
- Controleer of de rubbers tussen toilet en toilettank nog goed afsluiten. Dat doe je door er even een beetje water op te zetten. Beter nu met schoon water testen dan achteraf met fecaliën ontdekken. Zien rubbers er al ‘hobbelig’ uit, dan is dat foute boel. Een nieuw rubber kan je met bijgesloten gebruiksaanwijzing snel zelf plaatsen. Overigens heeft ook de ontluchting van de fecaliëntank af en toe aandacht nodig. Check daarvoor de gebruiksaanwijzing.
- Een caravanhaard schoonmaken is echt nodig. Haal de kap eraf en reinig met borstel of stofzuiger. Met een kleiner borsteltje of een kwast reinig je de lamellenventilator van de ringverwarming en verwijder je stof en haren. De wielvormige ventilator bevindt zich achter de warmtewisselaar. Reinig bij kachels van het type Combi de roosters aan de buitenkant van aangezogen stof en haren.
- Raam- en deurrubbers blijven soepel en vrij van scheuren en barstjes door er zuurvrije siliconenspray op aan te brengen. Spuiten met een spuitbus geeft te veel spreiding, dus spuit eerst op een doek, dan aanbrengen op het rubber. Siliconenvet (kranenvet) werkt ook makkelijk. Zuurvrije vaseline kan ook; dat zit misschien wel gewoon in je toilettas.
- Een drukregelaar gaat zo’n 10 jaar mee, daarna beter preventief vervangen. De productiedatum staat op het typeplaatje. De bewegende delen binnenin verouderen en verslijten. Gaat het vastdraaien op de gaskraan of van gasslangen zwaar, dan helpt een druppeltje handzeep op de schroefdraad. Let op dat alle afsluitrubbers aanwezig zijn. Deze zijn te koop bij de campingshop. Neem er een paar in voorraad.
- Controleer de gasslang zelf regelmatig op slijtage (tegen gasflessen of metalen delen) en buig ‘m op diverse plaatsen scherp dubbel. Zijn er geen scheurtjes of afwijkingen zichtbaar, dan gaat hij weer een jaar mee. Uiterlijk na tien jaar gelijk met een nieuwe drukregelaar preventief vervangen.
- GasStop is een beveiliging aan de gasfles die de gasdoorvoer bij ernstige lekkage direct afsluit. Kleinere lekkage ontdek je door alle gastoestellen uit te zetten en het leidingnet onder druk te zetten met gas. Draai dan de gaskraan op de gasfles dicht en controleer na een kwartier of de druk in het systeem op peil blijft. Zo niet, schakel een vakman in.
- De gasvlam van een kookpit moet mooi gelijkmatig en blauw branden. Bij ongelijkmatig branden of een andere kleur vlam is onderhoud noodzakelijk. Tussen de gaspit en de kookplaat kunnen de pakkingen zijn versleten waardoor daar gas kan ontsnappen. Voor het vervangen is kennis en speciaal gereedschap nodig waarover de dealer beschikt. Slechte verbranding is gevaarlijk en kan giftige dampen doen ontstaan, zoals koolmonoxide.
- Jaarlijks vriezen ’s winters in de stalling honderden boilers kapot, met name het van kunststof gefabriceerde watervat van de Truma Therme. Dat is het gevolg van veroudering en bevriezing van achtergebleven restwater in de boiler. Check tijdens het vullen van de boiler daarom ook op waterlekkage onder de boiler. Dat voorkomt schade door een waterballet. Boiler stuk? Vraag de dealer ook eens naar een alternatief van edelstaal.
- Gebruik van een vochtvreter in een caravan heeft weinig zin. Die neemt vocht op uit lucht die met steeds wisselende luchtvochtigheid door de caravan trekt. Vochtvreters kunnen bovendien edelstaal aantasten en kunststoffen - ook op afstand - laten verkleuren. Heb je ze toch gebruikt, vergeet dan niet het reservoir voor vertrek te legen en de vochtvreter veilig op te bergen.