Mister Popular is… de campervan
Wie herinnert zich níét de iconische Volkswagen Camper uit de jaren ’60 en ’70? De campervan was razend populair in die tijd. Toch lijkt het de laatste jaren alsof de buscamper of campervan die populariteit opnieuw gaat evenaren: nog nooit werden er zó veel geproduceerd en verkocht als nu!
- Kamperen
- Kamperen met de motorhome
In deze tijden van klimaatverandering denken (én doen) veel mensen aan het milieu en aan consuminderen. Bij dat moderne bezuinigen past zo’n flexibel transportmiddel – geschikt voor dagelijks vervoer, werk én vakanties – natuurlijk perfect. Ook op de beurzen krijgt de campervan dus de nodige aandacht.
Wat is een buscamper of campervan precies?
De buscamper of campervan is een tot kampeerwagen omgebouwde bestelwagen. Alle benodigdheden voor een vakantie zitten erin, erop en eraan, net als bij grotere campers. Vaak is het dak verhoogd of is het model opgebouwd met een uitklapbaar dakbed. Een campervan heeft 1 schuifdeur en 2 achterdeuren. Aan de schuifdeur vind je meestal het keukenblok in één rechte lijn. Aan de achterdeur staat meestal het bed.
Voordelen en aandachtspunten
Makkelijk manoeuvreren, laag verbruik vs beperktere ruimte
Een campervan is vaak kleiner en weegt minder dan andere modellen. Zo wordt besturen, manoeuvreren en parkeren (een campervan is er al vanaf 4 tot 7 meter) heel gemakkelijk. Bovendien verbruikt hij vaak minder dan zijn grotere broers (alkoof, halfintegraal, integraal). Alleen ruimte is in deze klasse net iets schaarser dan bij andere campertypes: meestal zijn de bedden niet echt groot, is het meubelwerk kleiner en krap opgesteld, en bieden alleen de cabinestoelen een riant zitcomfort. Heb je een groot gezin? Dan passen jullie waarschijnlijk niet met z’n allen in een campervan.
Geschikt voor dubbel gebruik vs beperkte toilet-en badkameropties
Een campervan is geschikt voor dubbel gebruik: naast op vakantie gaan kan je er ook gewoon mee naar je werk rijden, of ladingen kinderen naar voetbalwedstrijden voeren! Anderzijds zijn de toilet- en badkameropties niet zo uitgebreid. Een toiletruimte is wel steeds vaker standaard, maar ook een draagbaar toilet in de woonruimte komt ook nog voor. En als douche, toilet en lavabo in één kleine ruimte zijn ondergebracht, maak je vaak alles nat.
Maatwerk vs moeilijker door te verkopen
In campervans heb je vaak veel keuze qua kleuren en uitvoeringen. Dus nee, hij hoeft niet gewoon zoals 99% van de motorhomes wit, lichtgrijs of crèmekleurig te zijn. Wil je geen standaard campervan, maar iets helemaal naar jouw wens ontworpen? Geen probleem: steeds meer kleinere inbouwbedrijven zijn actief op dat vlak. Hou er wel rekening mee dat het moeilijker kan zijn om een onbekend merk of een speciaal voor jou ontworpen interieur later door te verkopen.
Handig laden én dat heerlijke buitengevoel vs muggen, regen en kou
Zo’n grote schuifdeur is handig om alles in en uit te laden. En het geeft een heerlijk buitengevoel als je binnen staat te koken, maar bij iets slechter weer worden de keukenmeubelen zo wel snel nat. Heb je snel last van muggen en andere insecten? Zorg dan zeker ook dat je een muggendeur hebt, anders staat je deur letterlijk én figuurlijk open voor alle insecten. Nog een nadeel van zo’n grote schuifdeur: in de winter ontsnapt er zo heel wat warmte.
Goedkoper in onderhoud vs weinig ruimte voor bagage
Een campervan heeft lagere onderhoudskosten dan een ander type motorhome, omdat het onderhoudsinterval groter is (bvb. om de 40.000 km): je hebt minder slijtage, doordat de basis van de campervan een volledige bestelwagen is. Bij een alkoofcamper, halfintegraal en integraal heb je na een aantal jaar wel onderhoud aan de camperopbouw (bvb. opnieuw kitten van de naden).
Nog steeds worden basismodellen met 115 pk-dieselmotor en een maximumgewicht van 3.300 kilo aangeboden. Dat beperkt het gebruik. Want als je weet dat een campervan leeg zo’n 2.700 kilo weegt, en dat daar nog het gewicht van een volle watertank, bestuurder en passagier(s), vaste accessoires (luifel, tweede woonaccu...) bij moet tellen, blijft er soms niet veel gewicht meer over voor kleding en voedsel. En steile hellingen zijn met dit gewicht toch een uitdaging voor de 115 pk-motor.
Tip: Kies liever voor een 3,5 ton onderstel met een 130 pk-motor: dan kan je wat extra’s meenemen en heb je net iets meer mogelijkheden, in de bergen bijvoorbeeld. In de meeste campervans heb je aan die 130 pk genoeg. Wil je er nog eens een boot achter hangen, dan is al gauw 150 pk nodig. Laat de portemonnee het toe, dan is een hoog motorvermogen, bijvoorbeeld met automatische versnellingsbak, een goede investering.