Help! Trekt mijn auto dit wel?
- Kamperen
Bijna elke moderne auto kan je caravan tot 100 km/u trekken en kan die ook de baas op de meeste hellingen op hoofdwegen. Maar wat een trekauto goed maakt, is een combinatie van de juiste gewichtsverdeling en voldoende trekkracht om bijvoorbeeld van rijvak te wisselen of in te halen, zonder dat je caravan begint te slingeren.
Wat mag je trekken?
De autofabrikant geeft je al heel wat waardevolle informatie mee op het gelijkvormigheidsattest van je wagen, zoals het leeggewicht van je wagen in rijklare toestand, de maximaal toelaatbare massa (MTM) van je wagen, het maximale aanhangergewicht dat je wagen mag trekken (zowel geremd als ongeremd) en de maximale massa van de combinatie (auto + aanhanger). De informatie die de fabrikant je meegeeft vertelt je de exacte limieten van je voertuig. Overschrijd je die op welke manier dan ook, dan overtreed je de wet.
De 75%-regel: stabiliteit verzekerd!
Ook al blijf je binnen de limieten die de autofabrikant voorschrijft, toch garandeert dat je nog niet de meest stabiele auto en caravancombinatie. Goede rijeigenschappen krijg je door de juiste gewichtsverhouding. Daarom adviseert Pasar om de 75%-regel van ANWB te volgen. Voor een goede gewichtsverhouding mag het gewicht van de (beladen) caravan niet meer zijn dan 75% van de (beladen) auto.
Het koppel dat je auto produceert wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm), en verwijst naar de kracht die je auto kan ontwikkelen bij een bepaald toerental. Als je spreekt over wagens met een identiek gewicht, kan je concluderen: hoe hoger het koppel, hoe sneller de wagen kan optrekken. Wagens met een hoog koppel zullen doorgaans minder moeite hebben om een caravan van z’n plek te trekken.
Het juiste rijbewijs
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. Zo denkt ook Vadertje Staat over beginnende caravanreizigers. Check dus zeker voor je aankoop of jouw rijbewijs volstaat voor de combinatie die je wil besturen.
- Met een rijbewijs B mag een voertuig van categorie B een aanhangwagen met een maximale toegestane massa (MTM) trekken van 750 kg of met een MTM hoger dan 750 kg. Maar: in dat laatste geval mag de MTM van het samenstel (MTM wagen + MTM aanhanger) niet hoger zijn dan 3.500 kg.
- Met een rijbewijs B met code 96 mag een voertuig van categorie B een aanhangwagen trekken met een MTM hoger dan 750 kg, op voorwaarde dat de MTM van het samenstel niet hoger is dan 4.250 kg.
- Met een rijbewijs BE mag een voertuig van categorie B een aanhangwagen trekken met een MTM van 3.500 kg, op voorwaarde dat de MTM van het samenstel niet meer dan 7.000 kg bedraagt.
Het elektrische dilemma
Met een hoog eigen gewicht (vanwege de batterijen) en veel koppel lijken elektrische wagens wel perfecte caravantrekkers. Toch zijn bepaalde factoren het controleren waard.
Veel elektrische stadswagens of modellen in het goedkopere segment mogen geen last trekken, op het gelijkvormigheidsattest en/of keuringsbewijs van zulke wagens staat er dan een leeg veld na ‘maximale toegelaten sleepbare massa’, soms ook in engels omschreven. Zelfs al laten sommige modellen (bijvoorbeeld de Nissan Leaf) het toe om een trekhaak te installeren, dan is die nog niet bedoeld om een aanhanger te trekken.
Gelukkig zijn nieuwe elektrische wagens of modellen in het duurdere segment steeds vaker geschikte trekkers. Zo kan bijvoorbeeld de Skoda Enyaq iV 60 een geremde last tot 1000 kg trekken, net zoals de Tesla Model 3. De Tesla Model Y mag een geremde last tot 1600 kg trekken, en de TwinMotor varianten van de Volvo EX90 tot zelfs 2200 kg.
Of je elektrische trekauto nu groot of klein is, het rijbereik zal flink achteruit gaan wanneer je een caravan trekt. Een vuistregel? Reken dat het rijbereik ruwweg halveert met een caravan achter je wagen. Plan je oplaadstops dus goed.
Meer weten over elektrische caravantrekkers?