GETEST. Dethleffs C’go 495 QSK. De geknipte gezinscaravan
- Kamperen met de caravan
C’go leest een beetje als ‘cargo’. In de C’go 495 QSK steek je echter geen vracht, maar je kostbaarste bezit: je kinderen. De Dethleffs-caravan is immers specifiek geschikt voor een gezin met twee of zelfs meer kinderen. Die vinden een toffe slaapplek in het stapelbed of in de omgebouwde zitruimte. En dan hebben mama en papa nog hun eigen dubbelbed. Uiteraard kunnen ook vier tot vijf volwassenen aarden in deze caravan: de stapelbedplaatsen zijn er lang genoeg voor.
Niet alleen is er plaats zat voor groot en klein, voor een jong gezin is een caravan als deze geknipt voor een korte of langere trip. Met jonge kinderen geniet je meer van enkele dagen op een camping, en dan is een caravan natuurlijk de beste optie. Met een camper neig je tot constant onderweg zijn; een caravan nodigt meer uit tot langer ter plekke blijven. Met je auto blijf je daarnaast onafhankelijk en zijn boodschappen doen of daguitstapjes perfect mogelijk terwijl de caravan op post blijft.
Zelf ben ik al even uit de kleine kinderen en is mijn oudste zoon intussen een jonge twintiger. Hij is graag bereid zijn vader enkele dagen gezelschap te houden voor deze test. Volwassen kinderen hebben het voordeel dat ze voor hun eigen amusement kunnen zorgen, zodat terwijl hij op zwier is, vader op zijn gemakje onder de Thule-luifel kan zitten – en tijdig aan het driepitsfornuis kan staan. Of eten bestelt in de snackbar van de camping. Bovendien hoef je van volwassen kinderen het strandzand niet meer af te spoelen in de caravandouche en verlopen de maaltijden aan de ruime eettafel in alle rust.
Ik hoef ook niet bang te zijn dat het stemmige en frisse interieur van de C’go besmeurd of zelfs beschadigd zou raken. We kunnen ongestoord genieten van de rustige en zelfs rustieke inrichting, die doet vergeten dat je in een caravan zit. Bovendien kunnen we ongehinderd – als mannen ondereen – de hoge koelkast van 142 liter naar hartenlust vullen met onze favoriete lekkernijen. Fruit en sapjes, inderdaad.
Veel bagage hadden we voor enkele dagen niet mee, maar onder dubbelbed en stapelbed blijkt erg veel laadruimte te zijn, met genoeg plaats voor alle mogelijke speelgoed dat je kinderen nodig hebben op vakantie. Fietsjes ook, waarom niet? De grote fietsen kunnen dan op de Enduro-fietsendrager, die zelfs e-fietsen kan torsen.
Kortom, een caravan op maat van grote en kleine mensen, waarin iedereen makkelijk zijn draai vindt.
Exterieur: staat als een huis
Op het eerste gezicht lijkt de schitterend witte C’go met zijn blitse zwarte striping, hoge garagedeur en brede ramen wel een flinke camper. Maar als ik mijn zonnebril afzet en hem wat dichter bekijk, is het duidelijkste verschil meteen zichtbaar: deze caravan balanceert op slechts één wielas, en staat toch als een huis. Alleszins valt hij met zijn 717 cm, zijn ronde snuit en hoekige achterwerk niet op tussen de omringende campers. Breedte en hoogte zijn ook vergelijkbaar. Met een opbouwlengte van 587 cm verraadt de C’go meteen zijn ruime interieur. Met liefst zeven ramen in de vier wanden van de caravan is ook duidelijk: aan licht is binnen zeker geen gebrek.
Interieur: licht en donker
Als ik binnen stap, is het toch even schrikken. Niet vergeten: het is mijn eerste ervaring met een caravan. De indeling lijkt sterk op die van een camper die ik vorig jaar testte, maar in plaats van de bestuurderscabine zit er nu een groot bed, alsof iemand aan de haal is gegaan met zetels, stuur en dashboard. Een fractie van een seconde overvalt me het gevoel: help, we zijn hier gestrand! Tot het doordringt: het is precies de bedoeling van een caravan dat je stilstaat! Dat is even wennen.
Als mijn verbeelding dan toch bokkesprongen maakt, hoef ik niet veel moeite te doen om te vergeten dat ik in een caravan ben: een blik op het in tinten bruin uitgevoerde interieur is genoeg om me in een luxueuze blokhut te wanen. De tafel met houtnerven en glanzende bovenkastjes zijn licht, de wanden en keukenlades donker, net als de koelkast en badkamerdeur. De stijlvolle donkergrijze zetels, de lichte, gestreepte overgordijntjes, de illusie van een plankenvloer… Het ziet er allemaal even rustiek en tegelijk cool uit. Zeker als de mover de caravan netjes waterpas heeft geparkeerd – niet overbodig met de parkeervoorschriften op de camping – zijn mijn gevoelens in een camper of in een caravan te zitten volledig inwisselbaar, vooral met het perspectief vanaf het dubbelbed.
Slapen: hoog en laag
Dat dubbelbed lijkt dankzij de 230 cm lengte groter dan het is, want het is slechts 135 cm breed. Er is echter wel veel ruimte om je spullen weg te steken. De ‘slaapkamer’ telt liefst vier open rekken en vier dichte kastjes boven het bed. Aan het hoofdeinde hangen twee spotjes (enkel te bedienen aan de spotjes zelf), die te richten zijn. Aan het voeteneind is ruimte voor een 22” tv, die we, voorzien van een stapeltje boeken, niet misten tijdens onze test. Aan de stapelbedden hangt geen spotje, wel een smiley met als oogjes een knopje voor een nachtlampje of voor een leeslampje. We zeiden het al: dit is een echte gezinscaravan.
Onder het dubbelbed gaat een grote bergruimte schuil die langs de buitenzijde toegankelijk is met een lage deur. Helaas is slechts aan één kant zo’n luik, zodat het moeilijk is de achterkant van de laadruimte te bereiken. Tenzij je aan de binnenkant bed en lattenbodem optilt, die samen makkelijk kantelen. Misschien was een luik in de zijkant van het bed ook handig geweest.
De hoogslaper heeft een wegneembaar laddertje tot zijn beschikking. Het onderste stapelbed is opklapbaar, zodat op miraculeuze wijze ook achteraan in de caravan een garage verschijnt. Die is goed hoog en ook langs de buitenkant toegankelijk. Prettig voor de privacy is dat beide stapelbedden af te sluiten zijn met een gordijntje. Het houdt gesnurk uit het ouderlijk bed niet tegen, maar het laat toch toe dat de kinderen ongestoord door het licht vooraan kunnen slapen.
Eten: zitten en koken
De slaapkamerkastjes gaan langs de zijwand verder: ook boven de zitruimte zijn nog eens drie brede en dichte kastjes en boven de keuken twee. Onder alle kastjes, rondom in de hele caravan, hangt nog eens een doorlopend open rekje, wat geschikt is voor sleutels, oplaadkabels, boeken, kaarten… Wel niet vergeten leeg te maken als je de huurcaravan weer inlevert!
De twee banken van de treinzit staan aan weerszijden van een ruime tafel. Je kan er met vier zitten en zelfs een vijfde persoon aan de kop, al moet wie aan de raamzijde zit zijn benen wel schuin zetten vanwege het wiel eronder. Onder de ene bank zit de watertank, onder de andere heb je nog wat bergruimte. We hebben het niet geprobeerd, maar tafel en kussens zijn plat te leggen voor een extra slaapplaats. Ook boven de tafel en zitplaatsen hangen twee keerbare spotjes en bevinden zich twee stopcontacten.
Prettig voor wie de neiging heeft overal tegenaan te lopen is dat de tafelhoeken afgerond zijn, net zoals overigens alle hoeken in deze wagen: zowel van de kastjes en rekken als van de koelkast en zelfs alles in de badkamer en de hoeken van de keuken.
Geen houtvuur in onze rustieke blokhutkeuken tegenover de zitruimte, maar een gasvuur – drie gaspitten om precies te zijn, wat er in de praktijk eentje minder mocht zijn in ruil voor wat meer aanrecht. Twee vuren is genoeg om uitgebreid te koken met wat er in de best grote koelkast gestouwd kan worden. Aan bergruimte voor keukengerief en mondvoorraad geen gebrek: zowel onder als langs de koelkast is er plaats zat.
Ramen: licht en lucht
Boven het vuur vind ik nog eens twee ingebouwde spotjes. Die geven voldoende licht. Niet dat ik veel verlichting nodig heb overdag: met drie ramen rond het dubbelbed, een groot raam langs de tafel en een keukenraam er tegenover en nog eens een breed raam in de achterwand lijkt de C’go wel een aquarium. Bovendien zit boven nog eens een groot dakraam. Hier heb je geen airco nodig (die er ook niet is), zeker niet als er een onweer passeert. Niet vergeten: raampjes dicht, zeker als je op stap gaat. Reken maar dat je dakraam eraf gaat als het hard waait. Hetzelfde met de luifel: altijd dichtdoen, zelfs al ben je maar een paar uur weg. Ook opgepast met de deur en schuifhor in de deuropening: het vuilnisbakje van de deur steekt de caravan in, dus vergeet niet de hor dicht te schuiven als je de deur langs buiten dichtdoet. Dubbel opgepast als het hard waait en de deur losschiet en dichtklapt! En aan zee kan het hard waaien…
Alle ramen zijn te openen en te verduisteren en hebben rolhorren en een verduisteringsrolgordijn. De overgordijntjes aan bed en tafel zijn er slechts voor de sier, maar laten het er wel meteen huiselijker uitzien. O ja, we vergeten bijna de piepkleine dakraampjes in de badkamer en boven het bovenste stapelbed, dat ook een klein zijraampje heeft.
Badkamer: quo vadis?
De bovenkasten hebben allemaal hendels, de keukenlades drukknoppen met een zachte sluiting. Uit de toon in dit gladde interieur valt de badkamer met een ordinaire deurklink. In de badkamer biedt het toilet voor de lavabo voldoende beenruimte, maar de douche lijkt me echt alleen bedoeld voor noodgevallen. Met het douchegordijn rondom houd ik amper 5 cm over aan elke schouder. Functioneel en compact, maar veel te benepen voor mij. En ook overbodig in mijn bescheiden opinie, want met een caravan sta je toch per definitie altijd op een camping met voldoende en ruimer sanitair. Alleen voor degenen onder ons voor wie privacy heilig is, en om de kindjes eens snel af te spoelen.
Voor een eerste caravanervaring valt die zeker niet tegen. De caravan is ruim, modern en doet geen pijn aan de ogen. Alle voordelen zijn aanwezig van een camper die enkele dagen van een camping geniet, zonder de nadelen van het voortdurend moeten inpakken en rondtrekken. Ideaal voor een gezin met twee tot drie kinderen. Go C’go!
Pluspunten
- Veel ramen en dus veel licht.
- Gordijntjes aan stapelbed schermen kinderen ’s avonds af van het kunstlicht.
- Veel bergruimte onder en boven bedden, tafel, keuken…
- Afgeronde hoeken van tafel en kasten.
- Alle ramen hebben verduistering en rolhor.