Een elektrische caravan, hoe werkt dat?
Kamperen in een caravan zonder gasinstallatie is ongetwijfeld duurzamer, maar valt het mee in de praktijk? Patrick Palmers test de nieuwe e-caravan van Knaus en is fan. In de zomer, toch.
- Kamperen met de caravan
- Kamperen
Het is de zomer van de vrijheid, de zomer waarin (bijna) alles weer mag in het post-pandemie tijdperk. Zo voelt het toch. Het kriebelt om weer te gaan kamperen. En ik, ik mag een nieuwe caravan uittesten. Een bijzonder exemplaar: de Knaus Sport E-Power caravan van het Duitse kwaliteitsmerk Knaus. Het is een caravan die volledig werkt op elektriciteit: er valt geen gasleiding of gasfles te bespeuren. Deze caravan komt als geroepen op een moment waarop er oorlogen uitgevochten worden om gas, dat alleen maar duurder wordt. En dan hebben we het nog niet over duurzaamheid... De Knaus-Tabbert groep komt dus niks te vroeg met dit model.
De wet van Ohm
Ik pik de e-caravan op aan de Nederlandse kust, dicht bij Zandvoort. Bloemendaal is mijn bestemming. Een strandcamping is het ideale decor om haar te testen. Voor ik kan vertrekken, krijg ik eerst een woordje uitleg van de verdeler. Ik ben een ervaren kampeerder, maar dit is toch nieuw voor me. Er wordt wat gegoocheld met ampère, watt en volt. Dat wordt even graven in mijn kennis van de middelbare school… Fysica! Het is toch net even iets complexer dan gewoon de camping oprijden, inpluggen en klaar. Nee, je moet rekening houden met het vermogen. Hoeveel ampère levert de camping en wat wil je gebruiken in je caravan? Die balans moet je in de gaten houden. Want: er is wel wat aanbod. Een elektrische compressorkoelkast, een combi-oven, twee inductiekookplaten en een airco-verwarmingssysteem… Gelukkig krijg je wel wat hulp. Eerst en vooral is het belangrijk dat je weet hoeveel stroom je campingplek levert. Is dat ongeveer 10 A, dan selecteer je dat via de schakelaar in de caravan. Zo vermijd je dat de zekering van je stroompaaltje buiten uitspringt bij te hoog verbruik. Levert de camping 16 A? Dan geef je dat in.
Deze caravan is ook slim, ze geeft via een automaat prioriteit aan de 12 V-stekkers, de koelkast en USB-stekkers. Die zouden bij inpluggen dus altijd moeten werken. In de rangorde volgen dan nog de tweepits inductieplaat, dan de airco en verwarming en dan nog de 230 V- stopcontacten. Wat betekent dat concreet? Als je aan het koken bent en wat te veel vermogen gebruikt, stopt de airco of verwarming even… Het is dus wel handig om jezelf een beetje bij te spijkeren in de logica achter de wet van Ohm.
One night stand
Op deze zonnige dag is het een fijne 20 graden hier aan zee, maar ‘s nachts koelt het nog flink af. Dan wil je wel wat verwarming. Easy, geen gaskachel om te ontsteken. Je kan de verwarming gewoon activeren met de afstandsbediening en dat geldt ook voor de airco. Daar zullen heel wat kampeerders blij mee zijn, veel mensen zijn een beetje bang voor een gaskachel, ook al zijn ze zeer veilig. Caravans worden vooral gebruikt in de zonmaanden, dan is deze verwarming genoeg. Ben je ook winterkampeerder? Dan geeft dit wel te weinig power.
En als het echt warm wordt? Deze e-caravan heeft ook een ingebouwde airco, zonder ‘zware’ unit boven op het dak. Over koelen gesproken: de compressorkoelkast heeft ook wat mogelijkheden. In principe koelt zo’n koelkast perfect, maar deze draait uiteraard ook enkel op elektriciteit. Als hij hard moet werken, hoor je de koeling wel goed. ‘s Nachts kan je dat oplossen door hem op stille stand te zetten, maar dan koelt ie minder hard. Bij de test sprong hij om 6 uur wel weer op volle stand. Dat was meteen mijn wekkertje. Misschien had ik ‘m gewoon verkeerd ingesteld? Nieuw is ook dat je met deze caravan een One Night Stand-systeem kan hanteren. Krijg je het al warm? Grapje: dat systeem is een soort accu-unit die je in de caravan kan plaatsen, waardoor je - met beperkt stroomverbruik - een nacht kan overbruggen zonder netstroom.
Mooi vanbinnen en vanbuiten
Daar staat ze... Is ze mooi? Ik moet zeggen: ze mag er zijn. Mooie en moderne caravan, vriendelijke achterlichten, leuke velgjes. Aan de auto voelt deze caravan best wel licht en wendbaar aan. Geen gasinstallatie of gasfles: dat is ook alweer zo’n 80 kilogram gewonnen. En de binnenkant? Die mag er ook zijn. Veel opbergruimte, eindeloze kastjes en vakjes en ruime lades. Door de inductiekookplaat heb je eigenlijk behoorlijk wat aanrecht in de keuken. En dat schattige combi-oventje is een luxe, al moet je er wel even voor door de knieën. De led-verlichting brengt sfeer en de bekleding heeft een jonge, frisse look. De vele ramen en ook het grote dakluik geven een open en ruim gevoel.
Nemen we ze?
Dé grote vraag: zou je deze caravan kopen? Als je op zoek bent naar een zomercaravan wel. Deze e-caravan heeft genoeg troeven voor een topverblijf in de zonnige maanden van het jaar. En is deze e-versie echt veel handiger en comfortabeler dan een gewone caravan? Het vraagt wel wat moeite om te leren werken met alle elektronica, maar eens je de principes onder de knie hebt, gaat dat vlotjes. Je moet soms wel keuzes maken: airco of twee kookpitten op volle kracht? Ach, buiten koken heeft toch ook z’n charmes...