De campervan: tussen buscamper en camper in
- Kamperen
- Kamperen met de motorhome
Wanneer spreken we van een campervan?
De campervan situeert zich tussen een buscamper en een klassieke camper, en zit bijna uitsluitend in het segment van de halfintegralen. Het grote verschil zit hem in de breedte van de opbouw.
Ter vergelijking:
- Een Fiat Ducato buscamper heeft een totale breedte van 205 cm. Je blijft immers in de bestaande constructie van de originele bestelwagen.
- Een klassieke camper heeft een breedte van doorgaans 230 of 235 cm.
- De campervan gaat voor de gulden middenweg met breedtes van 212 tot 223 cm. Niet veel breder dan een buscamper, maar het is wel meteen zichtbaar omdat de opbouw nauwelijks breder is dan het basisvoertuig.
Daarnaast worden ook de lengte en hoogte compact gehouden. Er zijn uitschieters, maar de meeste campervans hebben een buitenlengte van 599 tot 699 cm. Valt de keuze op een campervan van 599 cm, dan is die even lang als een doorsnee buscamper. Het verschil is dan de hoogte. Bij een buscamper is die maximaal 265 cm, bij een campervan zien we hoogtes van 271 tot 289 cm. Een ervaren camperaar weet: enkele centimeters meer of minder maken een heel verschil.
Waarom kiezen?
- Een campervan is een compromis tussen een buscamper en een klassieke camper. Waar je bij een buscamper gebonden bent aan de afmetingen van de bestelwagen, geniet je bij de campervan van een chassis met opbouw. Ondanks de smallere breedte krijg je dus rechte zij- en achterwanden zoals bij een klassieke camper. Je wint dus ruimte.
- Daarnaast zijn campervans in de praktijk makkelijker om mee te rijden. Compacte afmetingen hebben voordelen, bijvoorbeeld als je hem gebruikt voor woon-werkverkeer of als je jezelf gewoon beter op je gemak voelt in het verkeer.
- Ook de stalling kan een rol spelen. Misschien heb je plaats naast de deur, maar is de breedte beperkt. Hoe dan ook kunnen enkele centimeters extra hoogte en lengte een wereld van verschil betekenen.
Welke indelingen?
Campervans worden vaak aangeboden in drie indelingen of een variatie erop: met dwarsbed, twinbed of vrijstaand bed.
- Het dwarsbed zien we voornamelijk in de korte modellen van 599 cm. Dat is logisch, want een dwarsbed neemt minder ruimte in dan een vrijstaand of twinbed waar je al een lengte van 190 tot 200 cm moet voorzien.
- Indelingen met een vrijstaand of twinbed bevinden zich dus sowieso tussen de 650 en 700 cm.
- Inmiddels doet stilaan nog een vierde indeling zijn intrede: die met een Frans bed (hoekbed).
Hoe is het leven aan boord?
Ondanks de beperkte breedte voelen campervans niet supersmal aan. De ontwerpers hebben genoeg ervaring om de onderdelen en meubels zo te plaatsen dat het de ruimtelijkheid ten goede komt. Toch zijn er enkele verschillen met standaard campers:
- De zithoek, zeker in kortere modellen, bestaat uit een zitbank en de voorste cabinestoelen. De deur zit dan ook vaak meteen naast de passagiersdeur van de stuurcabine. Bij langere modellen is het wel mogelijk om een extra zitbank te plaatsen naast de woonceldeur.
- De badkamer bevindt zich bij de meeste modellen in één ruimte. Dankzij verschuifbare of verdraaibare elementen is het mogelijk om het toilet- en wasmeubel weg te toveren en er een douchecabine van te maken. Bij types met een Frans bed is een afzonderlijke douchecabine een mogelijkheid.
- Het keukenblok is vergelijkbaar met dat uit de buscamper: op het aanrecht is plaats voor een gasvuur met twee kookpitten en een spoelbak.
- In de slaapkamer wordt het wat gezelliger, want soms kunnen de bedden iets smaller uitvallen. Je moet immers genoeg ruimte overhouden om erlangs of ertussen te kunnen. De bedlengtes blijven wel intact, die kan je niet zomaar inkorten.
Let wel! Afmetingen houden steeds een compromis in. Als je een smalle camper wil die ook niet te lang is, dan weet je van tevoren dat bepaalde onderdelen klein zullen uitvallen. Een hefbed boven de zithoek ontbreekt meestal, gewoon omdat er geen plaats voor is. Afhankelijk van het merk kan je de zithoek ombouwen tot een compacte slaapplaats voor één persoon.
Welke motor?
Fiat Ducato blijft hofleverancier, met de Citroën Jumper op de tweede plaats. Standaard bieden de meeste merken een motor van 120 pk aan, enkelingen bieden standaard 140 pk. Uiteraard zijn ook zwaardere motors mogelijk, alsook de optie van een automatische versnellingsbak. Wie graag van wat meer rijcomfort geniet, kiest voor een 140 pk automaat.