5x nieuw in de musea
Wandtapijten, prentkunst, wandeltekeningen, reportagestrips of een nieuw perspectief op aardrijkskunst? Pasarreporter Gert Corremans selecteert vijf nieuwe expo’s in de musea.
Paradijselijke wandtapijten
Voor het eerst in vijf eeuwen tijd brengt Museum Hof van Busleyden de wandtapijten van Antoine Perrenot de Granvelle weer samen. Granvelle adviseerde Filips II van Spanje tijdens de Tachtigjarige Oorlog. In 1561 benoemde Margaretha van Parma hem tot de eerste aartsbisschop van Mechelen. De Franse edelman was bijna even gehaat als de hertog van Alva, maar onderscheidde zich wel als kunstverzamelaar. Op zijn reeks wandtapijten, die je op de expo Eeuwige Lente kan gaan bekijken, heerst vrede, orde en harmonie. Ze beelden de idealen van de renaissance uit en tonen allegorische tuintaferelen, geïnspireerd door de klassieke oudheid. De onstuimige natuur is getemd en vormt een idyllische omgeving waarin de mens niets te kort komt. Aansluitend bij de expo kan je de nieuwe museumtuinen bezoeken, die de renaissance naar onze tijd halen.
Eeuwige lente, 14 december tot 16 maart, Museum Hof van Busleyden, Mechelen, www.hofvanbusleyden.be
Aardrijkskunde anders bekeken
Van Museum Hof van Busleyden is het amper vijf minuten stappen naar Kunsthal Mechelen, of De Garage. Ideaal als je historische kunstschatten met hedendaagse kunst wil combineren. De nieuwe expo The last place they thought of reageert bovendien op een tijdgenoot van Granvelle. Mercator ontwikkelde de wereldkaart die nog altijd in de scheepvaart wordt gebruikt. De Mercatorprojectie is praktisch, maar stelt de evenaarsgebieden, onder meer Afrika, te klein voor.
Mercator is niet de enige man die onze ruimtelijke kijk bepaald of vertekend heeft. Wie trok landsgrenzen, plande steden, ontwierp gebouwen? Niet de elf zwarte vrouwelijke of non-binaire kunstenaars van wie je werk ontdekt in De Garage. Hun installaties, video’s, foto’s en grafisch werk reiken je een nieuw perspectief aan en interpreteren de ruimte als een plek van relaties en ontmoetingen.
The last place they thought of, 13 december tot 2 maart, Kunsthal Mechelen (De Garage), Mechelen
In de ban van art deco
In de jaren 1920 en 1930 veroverde de art deco de wereld. De stijlbeweging dankt haar naam aan de Exposition des arts décoratifs et industriels modernes, een wereldexpo die in 1925 plaatsvond in Parijs. Dat is exact honderd jaar geleden en wordt volgend jaar ook gevierd in Brussel, dat beslist niet alleen een art-nouveaustad is.
De eerste expo van het art-decojaar is al van start gegaan, en waar kon dat beter dan in de Brusselse tempel van de art deco? Architect Michel Polak bouwde de Villa Empain in 1931 voor de 23-jarige grootindustrieel baron Empain. De Belgische Great Gatsby, zeg maar. De expo Echoes of art deco dompelt je onder in het design van het interbellum. Keramiek, siersmeedkunst, de meest uiteenlopende toegepaste kunsten komen aan bod. 25 originele glas-in-loodramen stelen de show.
Ook niet te missen, en nog altijd te zien in Villa Empain: de overzichtsexpo Alechinsky, het reizende penseel.
Echoes of Art Deco, tot 25 mei, Villa Empain, Brussel, www.villaempain.com
Op reportage met een schetsboek
De nieuwe tijdelijke expo in het Stripmuseum zet het de reportage- en documentairestrip in de kijker. Wat je kan filmen, fotograferen of onder woorden brengen, kan je ook altijd tekenen. Met een schetsboek op je schoot verschuil je je niet achter een camera en wek je minder achterdocht op dan een journalist. En is een tekening niet de gedroomde conversation starter?
De expo De realiteit verstript toont je hoe het documentaire genre zich ontwikkeld heeft, vanaf de allereerste reportagealbums, en leert je ook hoe de tekenaars te werk gaan. Hoe verankeren ze zich in de gemeenschap waarvan ze het verhaal willen vertellen? Waar ligt het evenwicht tussen verslaggeving en betrokkenheid? Non-fictiestrips kunnen historisch, wetenschappelijk of autobiografisch zijn, ze kunnen je meenemen op reis of confronteren met sociale problematieken. Met deze expo viert het Stripmuseum ook de veelzijdigheid van de negende kunst.
De realiteit verstript, 20 december tot 6 april, Stripmuseum, Brussel
Wandelen en tekenen
In de Warande in Turnhout kan je twee nieuwe gratis expo’s meepikken. Karien Maes, een kunstenares afkomstig uit Turnhot, toont nieuwe schilderijen over het verlangen naar vrijheid. Een droom die nooit helemaal uitkomt, daarom de expotitel Caterpillars Never Fly.
Tekenaar en illustrator Sebastiaan Van Doninck sleepte de voorbije twee jaar de Boon Jeugdliteratuur Publieksprijs in de wacht, samen met Elvis Peeters en Bart Moeyaert. Hij trekt ook graag de natuur in, gewapend met een penseelstift en een Moleskine-schriftje. Met alleen zwarte inkt slaagt hij erin om de mooiste landschappen vast te leggen: duinen, bossen, valleien, stranden. Voor zijn expo Wandeltekeningen herwerkte hij zijn schetsen op groot formaat. Met een van de tekeningen creëerde hij een monumentaal werk: hij kraste het landschap in 42 zwarte kleitabletten.
Sebastiaan Van Doninck: Wandeltekeningen, tot 3 maart, De Warande, Turnhout.